ontstressen

5 praktische manieren om te ontstressen

Stress bouwt zich langzaam op in jouw lichaam. Zonder dat je het merkt zet de spanning zich vast op je spieren. Daarom is het van belang dat je regelmatig de tijd neemt om te ontstressen. Om de stress ook weer af te bouwen. Op die manier voorkom je dat stress een chronisch probleem wordt. In deze blogpost wil ik je graag laten kennismaken met 5 praktische manieren om te ontstressen.

1. ademhalingsoefeningen

ontstressen door ademhalingsoefeningen

De gemakkelijkste manier om je stress los te laten zijn ademhalingsoefeningen. Dit kan je doen door gemakkelijk te gaan zitten of liggen en je te focussen op je in- en uitademhaling. Er bestaan verschillende soorten ademhalingsoefeningen, maar deze leerde ik tijdens de yoga lessen kennen en zou ideaal zijn tegen stress:

Plaats je rechterduim op je rechterneusgat en adem diep in via je linkerneusgat. Voor het uitademen wissel je van kant door je linkerneusgat af te sluiten met de ringvinger van je rechterhand. Adem vervolgens weer door je rechterneusgat. Ga hier afwisselend een paar minuten mee door.

2. Huisdier Knuffelen

Ontstressen door knuffelen met je huisdier

Knuffelen en affectie werkt zeer kalmerend. Tijdens het knuffelen komt het knuffelhormoon “Oxytocine” vrij dat zorgt voor een gelukzalig gevoel. Maar wist je ook dat dit geldt voor het knuffelen met je huisdieren? Geef je kat of hond dus vanavond wat extra aandacht waardoor ook jij weer rustiger zal worden!

3. woonkamer opruimen

Ontstressen door opruimten

Voor sommigen zal het opruimen zelf al heel ontspannend werken. Fysiek bezig zijn zonder nadenken kan een leuke afleiding zijn. Maar sowieso zal het je meer rust geven eens je woonkamer opgeruimd is en jij je met een leuk boek in de zetel kan nestelen!

4. Muziek maken

ontstressen door muziek

Zelf muziek maken kan heel relaxerend werken. Door je te focussen op je muziek vergeet je even al je zorgen. Als je zelf geen muziek kan maken helpt het ook om jouw lievelingsmuziek kei luid door de boxen te laten schallen. Zing mee met die foute meezinger die je stiekem aan het lachen brengt of dans mee op dat liedje waar jij vroeger zo vaak op uit de bol ging.

5. Tuinieren

ontstressen door tuinieren

Tuinieren is een vorm van mindful bezig zijn. Je werkt met je handen, net zoals bij het koken of een andere creatieve bezigheid. Dit soort activiteiten geven je focus waardoor het makkelijker is om in een flow te raken. Op die manier kan je geest ontspannen.


Heb jij het gevoel dat je door het leven raast en het je niet lukt om alle ballen in de lucht te houden? Ervaar jij veel stress en ben je misschien zelfs bang dat je overspannen bent?

Download dan het gratis e-book “Van overspannen naar ontspannen leven“. In dit e-book geef in jou mijn 7 essentiële stappen voor meer balans in je leven.

Van overspannen naar ontspannen leven

Als je je aanmeldt voor dit gratis e-book, krijg je ook regelmatig mijn nieuwsbrief met gratis tips en inspiratie. Ik ga zorgvuldig om met je gegevens en je kan je altijd weer uitschrijven voor de nieuwsbrief.


Wil je meer lezen over stress, overspannenheid en burn-out, lees dan ook deze blogposts:

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik stuur je zo snel mogelijk een mailtje terug.

Geen enkel nieuws missen, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Gewoon Lies en ontvang een mailtje telkens een nieuwe blogpost online komt.

Volg me ook op:

Tags:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *