wanneer wordt stress een probleem

Wanneer wordt stress een probleem?

We kunnen er niet meer omheen. Stress is dé ziekte van de 21ste eeuw. Hoe komt het toch dat stress voor zoveel mannen en vrouwen een probleem vormt? In deze blogpost geef ik graag wat meer uitleg over stress en wanneer stress ook echt een probleem voor je gezondheid wordt.

Wat is stress?

Stress is niets meer dan een automatische reactie van ons lichaam op een mogelijk gevaarlijke situatie. Onze hersenen beoordelen continue of de situatie waarin we verkeren gevaarlijk is. Als er geen alarmsignalen afgaan ervaren we geen stress. Maar als die alarmsignalen er wel zijn, gaat ons lichaam zich voorbereiden op de gevaarlijke situatie en ervaren we stress. Wat er precies gebeurt in ons lichaam wanneer we stress ervaren kan je lezen in de blogpost over ons stress response system.

Stress is een vorm van spanning die in ons lichaam optreedt als reactie op prikkels en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van fysiologische reacties.

Wikipedia

We ervaren stress al snel als iets negatief. Iets dat we ten alle tijden moeten zien te vermijden. Maar klopt dit wel? Spanning is tenslotte gewoon spanning. Je hebt zelfs een beetje spanning nodig om goed te kunnen functioneren. Om je lichaam in de actie-modus te zetten.

Stress vormt pas een probleem als je gedurende lange tijd te veel (of te weinig) spanning ervaart! De volgende vraag is dus, wat is té veel stress?

Wanneer heb je te veel stress?

Het ervaren van stress is dus heel normaal en absoluut niet schadelijk. Het zorgt ervoor dat je in actie schiet en het behoedt je voor (mogelijk) gevaarlijke situaties. Na een stressvolle situatie zal je lichaam zich weer vanzelf herstellen. Het is pas als je lichaam geen tijd meer krijgt om te herstellen tussen stressvolle situaties dat er je in de problemen komt. Je ervaart dan ‘chronische stress’.

En laat dat nu net zijn waar we in onze huidige maatschappij zoveel last van hebben, chronische stress. Je lichaam krijgt de tijd niet meer om te recupereren van stressvolle situaties, maar gaat van het ene stressvolle moment naar het andere.

Hoe komt het dat we chronische stress ervaren?

De stress die velen van ons tegenwoordig ervaren is helemaal anders dan de dreiging van een wild dier. De omstandigheden waarin we leven zijn erg veranderd, maar ons brein werkt wel nog altijd op dezelfde manier. Onze hersenen ervaren situaties nog steeds heel snel als bedreigend. Ze gaan er veel vaker van uit dat een situatie gevaarlijker is dan ze eigenlijk is.

Vandaag de dag zijn er zoveel kleine dingen in onze dag die ons stress geven.:

  • De ochtendrush om op tijd op school en je werk te zijn
  • Kinderen die ruzie maken
  • In de file staan terwijl je al tijd te kort komt
  • Een deadline op het werk die je niet haalt
  • Je saus die aanbrandt omdat je telefoon krijgt tijdens het koken
  • Je baby die ligt te schreeuwen en je weet niet wat er aan de hand is
  • Een vervelende e-mail van je leidinggevende

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Je kan je dus voorstellen hoe je leven vol zit met situaties die een lichamelijke stress reactie kunnen opwekken. Zo lopen we dus de hele tijd gespannen rond en geven ons lichaam niet meer de kans om te ontspannen en herstellen.

Waarom ervaart niet iedereen evenveel stress?

Ook al ervaren we dus allemaal dagelijks enorm veel stress, toch lijkt het alsof sommigen veel beter om kunnen met die stress. Dat heeft te maken met jouw spanningsspiegel.

Op de figuur kan je tussen de groene lijnen zien wat een normaal spanningsniveau is. Op momenten dat je hiertussen zit kan je goed blijven functioneren, ondanks het ervaren van (lichte) stress. Net buiten de groene lijnen zit nog een kleine stretchzone, maar eens je buiten de blauwe lijnen zit reageert je lichaam en wordt je stress systeem in je lichaam geactiveerd.

Als conclusie kunnen we dus stellen dat stress op zich niets negatief hoeft te zijn. Je hebt er zelfs een beetje van nodig om goed te kunnen functioneren, om je lichaam klaar te maken voor actie. Pas als er gedurende langere tijd te veel (of te weinig) spanning ervaart, krijg je chronische stress. En het is deze chronische stress die kan leiden tot overspanning en burn-out.


Heb jij het gevoel dat je door het leven raast en het je niet lukt om alle ballen in de lucht te houden? Ervaar jij veel stress en ben je misschien zelfs bang dat je overspannen bent?

Download dan het gratis e-book “Van overspannen naar ontspannen leven“. In dit e-book geef in jou mijn 7 essentiële stappen voor meer balans in je leven.

Van overspannen naar ontspannen leven

Als je je aanmeldt voor dit gratis e-book, krijg je ook regelmatig mijn nieuwsbrief met gratis tips en inspiratie. Ik ga zorgvuldig om met je gegevens en je kan je altijd weer uitschrijven voor de nieuwsbrief.


Wil je meer lezen over stress, overspannenheid en burn-out, lees dan ook deze blogposts:

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik stuur je zo snel mogelijk een mailtje terug.

Geen enkel nieuws missen, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Gewoon Lies en ontvang een mailtje telkens een nieuwe blogpost online komt.

Volg me ook op:

Tags:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *