mother lifting her baby

Ben jij die ontspannen moeder? Hoe het leven als mama makkelijker maken?

Je had het je helemaal anders voorgesteld voor je aan kinderen begon. Je ging die ontspannen moeder zijn die ieder vrij moment met haar kinderen plezier maakt. Maar de realiteit is dat er amper vrije momenten zijn. Dat je continu in de weer bent voor die bengels die je zo dolgraag ziet, maar die alle energie uit je slurpen.

Hoe zorg je ervoor dat je toch op een ontspannen manier in het moederschap kan staan? Met deze 6 tips kan jij ook weer genieten van de tijd met jou kinderen.

1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Bereid je voor op drukke momenten. Hou een familie agenda bij en verdeel op voorhand te taken. Niets zo stressvol als op maandag om 17u nog over en weer bellen wie de jongste van de voetbal gaat halen en wie nog even langs de winkel gaat. Dit geldt ook voor het op voorhand klaarzetten van alles wat je nodig hebt. Denk niet alleen aan de kleren van de kinderen de avond voordien klaarleggen, maar ook boekentassen, turn- en zwemzakken. Of meal prepping in het weekend om door de week snel eten op tafel te toveren.

2. Vermijd keuzestress door routines in te bouwen

De ganse dag door moeten we beslissingen nemen. En het nemen van beslissing zorgt voor ongelooflijk stress zonder dat we het beseffen. Het gaat dan meestal om kleine en praktische beslissingen. Welk fruit geef ik vandaag mee naar school? Wat gaan we straks eten? Vermijd deze extra stress door routines in je dag in te bouwen. Denk maar aan een ochtend- en avondritueel. Deze routines zorgen bovendien ook voor meer rust bij je kinderen!

Meer lezen over ochtend- en avondroutines, lees dan ook deze blogpost.

3. Wees consequent met basisafspraken

Nog zo een factor van veel stress is het ontbreken van afspraken met je kroost. Iedere dag opnieuw komen ze je vragen of ze een snoepje mogen, of ze op de PlayStation mogen spelen. Na het avond eten kom je tot de conclusie dat jullie het huiswerk vergeten zijn. Vermijd dit door enkele basis afspraken met je kinderen te maken zodat alles vlotjes verloopt zonder dat je kinderen de ganse tijd aan je hoofd komen jengelen. Geen snoep meer na 17u, maximum 30 min schermtijd per dag, na school fruit eten, huiswerk maken op zaterdagvoormiddag, TV kijken tussen 19u30 en 20u, om 20u naar bed en om 20u20 het licht uit, …

4. Voorzie voldoende tijd in je planning

Haasten, haasten en altijd te laat komen. Wie kent het niet, altijd te laat komen met kleine kinderen. Vaak hebben we deze stress zelf in de hand! Voorzien meer tijd in je planning als je je altijd moet haasten. Lukt het je niet om iedereen op 10 minuten in de auto te krijgen ’s ochtends? Start dan 15 minuten op voorhand met jassen en schoenen aandoen. Sta desnoods 10 minuten eerder op en maak de kinderen 5 minuten eerder wakker. Geef jezelf de rust die je verdient en neem de tijd die jullie nodig hebben!

5. Choose your battles

Een mantra dat ik voor mezelf heel vaak herhaal. Choose your battles! Je kan niet overal een strijd om maken. Kies de dingen uit die voor jou belangrijk zijn en focus je hier op. Eens dit goed gaat kan je weer op andere dingen focussen.

6. Leg de lat niet te hoog

Een laatste tip, leg de lat niet te hoog! Laat je perfectionisme los en besef dat niet alles perfect moet zijn. Als een perfect leventje jou ongelukkig maakt, probeer dan eens gelukkig te worden van imperfectie. Je bent goed zoals je bent!!

Relax en wees niet te streng voor jezelf. Die andere moeders doen ook maar wat.

Ben jij die ontspannen moeder die je zo graag wilde zijn? Laat eens weten in de reactie waar jij vooral tegenaan loopt en wat jou hierin het meest zou kunnen helpen.

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik stuur je zo snel mogelijk een mailtje terug.

Geen enkel nieuws missen, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Gewoon Lies en ontvang een mailtje telkens een nieuwe blogpost online komt.

Volg me ook op:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *