woman wearing black long sleeved shirt sitting on green grass field

Van overspannen naar ontspannen leven: 7 praktische tips

Voel jij je ook vaak uitgeblust? Plof jij ’s avonds uitgeput in de zetel? Ben je snel geïrriteerd de laatste tijd? Heb je steeds vaker last van kwaaltjes zoals hoofdpijn of buikpijn?

Grote kans dat jij overspannen bent!

Het hebben van stress is eigenlijk heel normaal, het zorgt ervoor dat we in beweging komen, dat we dingen gaan doen. Het probleem tegenwoordig is dat we zoveel stress ervaren dat ons lichaam geen tijd meer heeft om te herstellen. We lopen continu onder spanning waardoor ons lichaam niet meer kan bekomen en we allerlei stress klachten krijgen. Denk maar aan hoofdpijn, slecht slapen, snel geïrriteerd en boos worden, etc.

Als die stress klachten blijven aanhouden zonder dat je er iets aan doet zal je al snel overspannen geraken. Geef je jezelf niet voldoende tijd om te recupereren kan je zelfs in een burn-out terecht komen.

Van overspannen naar ontspannen leven

Pas daarom deze 7 tips toe om van een overspannen naar een ontspannen leven te gaan:

1. Praat erover

two women sitting on ground near bonfire

“Een ander trapt voor jou niet op de rem”

Een eerste belangrijke stap naar een ontspannen leven is om te praten over hoe je je voelt. Door te praten stop je het niet meer weg en neem je je klachten serieus.

Praat daarom met je partner, vrienden, familie of maak een afspraak bij de huisarts. Neem hen in vertrouwen!

2. Neem rust

person lying down wearing a sleep mask

“Het beste moment om te ontspannen is als je er geen tijd voor hebt”

Als je overspannen bent is de grootste tip die ik je kan geven om rust te nemen. Het lijkt zo eenvoudig en toch hebben we het er zo moeilijk mee.

Neem gas terug, ga het rustiger aan doen, ga letterlijk rust nemen. Ook al lijkt het dat je er geen tijd voor hebt, maakt tijd voor het nemen van de rust die jij nodig hebt!

3. Mediteer

close up shot of a person meditating

“Quiet the mind and the soul will speak”

Meditatie en mindfulness kunnen je helpen te ontspannen. Doe bijvoorbeeld dagelijks een ademhalingsoefening of een bodyscan.

Heb je na een drukke dag nood aan wat ontspanning, luister dan zeker deze gratis ontspannings meditatie speciaal gemaakt voor jou als drukke moeder om na een hectische dag helemaal tot rust te komen.

4. Beweeg voldoende

person stands on brown pathway

“Meer bewegen begint niet met vaker sporten, maar met minder zitten”

Ga regelmatig wandelen of fietsen, liefst in de natuur. Op een plek waar je volledig tot rust kan komen, een plek met zo weinig mogelijk prikkels. Zo kan je lichaam zich opladen en weer herstellen van alle stress.

5. Eet gezond

variety of food on wooden coaster

“I can’t control everything in my life, but I can control what I put in my body”

Je voeding bepaalt in grote mate hoe je je voelt en hoe sterk jouw lichaam gewapend is tegen stress. Daarom is gezonde voeding van groot belang om je goed te voelen, zowel fysiek als mentaal.

6. Maak je hoofd leeg

fashion woman notebook pen

“Piekeren is als het zitten in een schommelstoel. Het geeft je iets te doen, maar het brengt je nergens.”

Maak je hoofd leeg om tot rust te maken. Piekeren en een vol hoofd kosten enorm veel energie. Energie die je beter kan gebruiken voor andere dingen. In dit artikel vind je 5 manieren om je hoofd leeg te maken.

Een goede manier om je hoofd leeg te maken is journalen of morning pages. Schrijf alle gedachten van je af, op papier en uit je hoofd. In dit artikel vertel ik je hoe journalen je kan helpen het hoofd te bieden aan stress.

7. Doe iedere dag iets voor jezelf

elegant woman in hat walking in field with flowers

“If you don’t make time for your welness, you will be forced to make time for your illness”

Een laatste, maar zeker niet onbelangrijkste, tip is om iedere dag tijd voor jezelf te maken.

Maak een lijstje van activiteiten waar jij blij van wordt, dingen waar jij van gaat glimlachen. En kies er iedere dag minstens 1 ding uit om te doen. Dit moeten geen grootse dingen zijn, denk bijvoorbeeld aan een kwartiertje lezen, een bad nemen of 10 minuutjes gaan wandelen. Maar kies er wel bewust voor om iedere dag tijd te maken voor jezelf en iets te doen wat jij leuk vindt!

Denk je dat jij wel eens overspannen zou kunnen zijn? Dowload dan mijn checklist “Ben jij overspannen” en kom aan de hand van jouw klachten te weten of jij overspannen bent. Stuur deze checklist ook zeker door aan andere drukke mama’s waarvan jij denkt ze misschien we overspannen zijn. Help mij hiermee om het gesprek rond overspannen moeders open te trekken!

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik stuur je zo snel mogelijk een mailtje terug.

Geen enkel nieuws missen, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Gewoon Lies en ontvang een mailtje telkens een nieuwe blogpost online komt.

Volg me ook op:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *