work-life balance

Tips voor een betere work-life balance

Zomer 2021, stapje per stapje krijgen we ons vrijheid weer terug. Maar dat betekent ook dat onze agenda weer vol loopt. Het voorbije anderhalf jaar hebben we met z’n allen mogen ervaren hoe het is om te vertragen, om een lege agenda te hebben. Op die manier een betere work-life balance te hebben. Ben jij er ook bang voor dat die work-life balance weer verstoord wordt nu allerlei activiteiten en evenementen weer opstarten? In de blogpost geef ik je enkele tips om jouw work-life balance in evenwicht te houden.

1. Zet je notificaties uit

work-life balance - notificaties uitzetten

De notificaties op je smartphone, word jij er soms ook niet een beetje gek van? Heel eerlijk?

Als ik al mijn notificaties laat aanstaan gaat er geen kwartier voorbij zonder dat ik op mijn smartphone kijk. Op die manier ben ik de ganse dag door afgeleid en krijg ik niets gedaan. Op het einde van de dag ben ik dan nog druk bezig om al die verloren tijd in te halen. En je raadt het al, van work-life balance is dan absoluut geen sprake meer.

Zet dus zo veel mogelijk notificaties op je smartphone uit. Kies wat voor jou belangrijk is, waar jij onmiddellijk van op de hoogte wil gebracht worden en laat enkel deze notificaties aanstaan. Voor mij is dat als ik gebeld wordt en als er een whatsapp binnenkomt. Mijn mails en instagram berichten check ik op vaste tijdstippen door de dag zelf wel.

Stel je eens voor dat je al die verloren tijd die je nu op je smartphone besteed ter beschikking hebt om iets leuks voor jezelf te doen! Je work-life balance ziet er op slag een stuk beter uit.

2. Zorg voor routines

work-life balance - routines


Routines maken je het leven een stuk makkelijker. Ze helpen je om bepaalde taken op automatische piloot uit te voeren, waardoor je niet meer hoeft na te denken en beslissingen te nemen. Weet je hoeveel tijd we per dag kwijt zijn aan het afwegen van opties en nemen van beslissingen. En hoeveel het vergt van ons brein. Als je dus in staat bent om het aantal beslissingen dat jij neemt doorheen de dag te verminderen heb je niet allen tijd gewonnen, maar je zal je ook minder uitgeput voelen!

Ontdek in de blogpost “Naar een rustige ochtend in 2 eenvoudige stappen” hoe bijvoorbeeld een ochtend- en avondroutine je dag helemaal kan veranderen.

3. Leer nee zeggen

work-life balance - nee zeggen

Assertief zijn, voor jezelf opkomen en leren nee zeggen. Er zijn boeken vol over geschreven. Waarom hebben wij het als mensen toch zo moeilijk met nee te zeggen? Waarom is het zo moeilijk om voor onszelf te kiezen?

Van nature uit zijn geneigd om anderen gelukkig te maken. Hierdoor gaan we vaak dingen doen die we eigenlijk niet willen doen en die zelfs niet goed zijn voor onszelf. Voor een betere work-life balance te bekomen is het belangrijk om toch leren nee te zeggen.

Als je het moeilijk vind om nee te zeggen, bedenk je dan dat nee zeggen tegen een ander ja zeggen is tegen jezelf. Een goede tactiek is om eerst te zeggen dat je er even over moet nadenken. Zo geef je niet onmiddellijk toe aan iets dat je niet wil en krijg je de tijd om een gepast antwoord te formuleren. Een mooie bijkomstigheid is dat die persoon dan vaak al een andere oplossing gevonden heeft.

Nee zeggen tegen een ander is ja zeggen tegen jezelf

4. Stel prioriteiten

work-life balance - prioriteiten

Prioriteiten stellen, nog zo iets waar velen onder ons het moeilijk mee hebben. Ellenlange to-do lijstjes en alles wat er op staat is even belangrijk. Het geeft je heel wat onrust in je hoofd te weten dat je véél meer te doen hebt op een dag dan dat jij kan doen.

Kies daarom iedere dag 3 prioriteiten. Drie dingen die jij vandaag echt wil doen. Alle andere dingen op je to-do lijstje zijn mooi meegenomen als je ze gedaan krijgt, maar zijn geen must, geen prioriteit. Op deze manier zal je veel minder stress ervaren en dus een betere work-life balance.

5. Zorg voor voldoende slaap

work-life balance - slaap

Tijdens onze slaap geven we zowel ons lichaam als onze geest de kans zich te herstellen. Slapen is dus een essentieel onderdeel van onze dag. Niet iets waar we op mogen besparen. En toch zie ik het zoveel mensen doen, langer opblijven om toch nog even te genieten van de avond omdat ze veel te laat aan het werk waren. Of ’s ochtends vroeger opstaan om even wat tijd voor jezelf te hebben.

Natuurlijk niets mis mee om voor de rest van het gezin op te staan en te genieten van wat zelfzorg. Maar zorg dat het niet ten koste gaat van jouw slaap. Zorg er dan voor dat je ’s avonds ook op tijd je bed in kruipt.

Gemiddeld hebben we 8u per nacht slaap nodig, maar dit is echt heel afhankelijk van jou als persoon. Ik heb deze 8 uur bijvoorbeeld heel erg nodig, en 9u slapen is zelfs nog beter voor mij. Ontdek hoeveel slaap jij nodig hebt en hou je daar dan ook aan. Je zal zien je zal je veel beter voelen en meer kunnen genieten van je dag.

Heb jij moeite om goed te slapen? Word jij ’s ochtends niet uitgerust wakker? Misschien kunnen de tips uit mijn gratis e-Book “Hoe zorg je voor een goede nachtrust” met 12 praktische tips om beter te slapen jou hebben.

6. Doe iedere dag iets wat jou gelukkig maakt

work-life balance - doe iedere dag iets wat jou gelukkig maakt


Doe iedere dag iets dat je gelukkig maakt. Je hoeft dit niet te groots te zien, maar probeer iedere dag iets te doen dat je leuk vindt, waar je van gaat lachen of waar je van kan genieten. Voor mij is dat bijvoorbeeld mijn dagelijks reflectie momentje met mijn Bullet Journal.

Ik ben benieuwd, wat ga jij vandaag doen waar jij gelukkig van wordt? Laat het weten in de reacties onderaan!

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik stuur je zo snel mogelijk een mailtje terug.

Geen enkel nieuws missen, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Gewoon Lies en ontvang een mailtje telkens een nieuwe blogpost online komt.

Volg me ook op:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *