geweldloze communicatie

Waarom begrijpen we elkaar zo slecht? Het kan ook anders dankzij geweldloze communicatie

“Ik ben hier de baas en jij hebt te luisteren naar mij!”

Gebruik jij deze zin, of een variant, ook wel eens tegen je kinderen? Wat is het resultaat hiervan? Gaat je kind doen wat je vraagt – of zegt? Gaat je kind de volgende keer naar jou luisteren of gaat het toch zijn eigen zin weer doen?

Veel ruzies en woordenwisselingen ontstaan omdat we vanuit ons hoofd communiceren, vooral in termen van oordelen en verwijten. Achter die oordelen en verwijten schuilen eigenlijk verlangens en behoeftes, dingen die we nodig hebben van onszelf of van de ander.

Door deze behoeftes niet uit te spreken, maar te oordelen en met verwijten te gooien zal onze gesprekspartner zich eerder verzetten dan begrip te tonen. Als we echte verbinding willen moeten we op een andere manier gaan communiceren, vanuit ons hart. En dat is waar geweldloze communicatie van pas komt.

Wat is geweldloze communicatie?

Bij geweldloze communicatie – of verbindende communicatie – gaat het erom om op een positieve manier met elkaar in gesprek te gaan en je eigen behoeftes durven uitspreken. Op die manier kan je echt verbinden met elkaar en elkaars behoeftes respecteren, en zelfs waarderen.

Geweldloze Communicatie is helder communiceren wat je nodig hebt én willen horen waar het de ander om gaat.

In deze video laat de bedenker van Geweldloze Communicatie, psycholoog Marshall Rosenberg, zien hoe dit proces werkt.

Of het nu gaat om gesprekken met je partner, met je kinderen of met een collega, geweldloze communicatie zal ervoor zorgen dat conflicten en spanningen verminderen en er een verdiepende connectie ontstaat tussen de gesprekspartners. Dit kan door te gaan praten in termen van onze behoeftes en gevoelens.  

Hoe doe je dat, geweldloos communiceren?

Het model van geweldloze communicatie is gebaseerd op 4 stappen.

geweldloze communicatie

1. Waarneming

In eerste instantie moeten we leren om een situatie waar te nemen zonder er over te oordelen. Stel jezelf de vraag “Wat is er gebeurd?” en communiceer dit open en liefdevol naar de ander. Wees benieuwd of de ander deze waarnemingen herkent. Op die manier ontstaat er een gesprek dat gebaseerd is op wederzijds respect en betrokkenheid.

Zeg bijvoorbeeld “Ik merk dat je niet naar me luistert, klopt dit?” in plaats van “Nu luister je weer niet naar me!”

2. Gevoel

In een tweede stap kan je open en eerlijk vertellen hoe je je voelt bij deze waarneming. Zorg ervoor dat je niet gaat oordelen, maar vertel gewoon dat je boos, verdrietig, blij of bang bent. Focus je hierbij op de primaire gevoelens van jezelf!

Als je bijvoorbeeld zegt “Ik heb het gevoel dat jij niet naar me luistert.” ben je aan het oordelen en focus je niet op jouw gevoel. Je zegt dan beter “Het maakt me verdrietig als je niet naar me luistert.”

3. Behoefte

Gevoelens zijn signalen van behoeftes die niet ingevuld zijn. Ga daarom bij jezelf na welke behoefte bij jou niet vervuld is. Als je de behoefte die tot jouw gevoel leidt onder woorden brengt vergroot je het wederzijds begrip tussen jou en je gesprekspartner. Let erop dat je de ander geen verwijten maakt omdat hij niet in jouw behoefte voorziet, maar vertel gewoon eerlijk welke onvervulde behoefte jij hebt.

Zeg bijvoorbeeld “Ik voel me onbelangrijk en falen als mama en dat maakt me verdrietig.” in plaats van “Omdat jij niet luister voel ik me falen als mama!”

4. Verzoek

Om af te sluiten kan je vanuit je eerlijke gevoelens en behoefte een verzoek doen aan de ander. Formuleer je verzoek altijd op een positieve manier.

Let wel dat de ander altijd vrij is om te kiezen of hij aan je verzoek wil voldoen of niet. Je loopt dus het risico dat de ander niet zal ingaan op jouw verzoek. Hier zal je mee moeten leren omgaan. Een ander is niet verantwoordelijk voor jouw gevoelens en behoeftes en is dus niet verplicht om in jouw behoeftes te voorzien.

Je kan bijvoorbeeld afsluiten met “Ik zou het fijn vinden als je de volgende keer wel naar me luistert, denk je dat je dit kan doen voor mij?” in plaats van “Ik ben hier de baas en jij hebt te luisteren naar mij!”

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik stuur je zo snel mogelijk een mailtje terug.

Geen enkel nieuws missen, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Gewoon Lies en ontvang een mailtje telkens een nieuwe blogpost online komt.

Volg me ook op:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *