zelfzorg

21 tips voor échte zelfzorg

We weten allemaal hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te zorgen. Maar doe je het ook echt? Maak jij tijd voor goede zelfzorg? En dan bedoel ik niet eens een uurtje per week me-time nemen. Maar echt goed voor jezelf zorgen, dag in dag uit.

Goed voor jezelf zorgen kan je op zoveel verschillende manieren doen. Het zijn vaak kleine dingen die je kan doen om lief voor jezelf en je lichaam te zijn. Vaak staan we er echter te weinig bij stil, razen we maar door en vergeten we onszelf. Daarom in deze post 21 tips voor échte zelfzorg, onderverdeeld in een aantal categorieën.

Zelfzorg door Goed voor je lichaam te zorgen

zelfzorg door goed voor je lichaam te zorgen

Zelfzorg betekent in eerste instantie dat je goed voor je lichaam zorgt. Dit kan je doen door volgende tips:

1. Drink voldoende water, minstens 2L water per dag. Dit komt overeen met 8 goed gevulde glazen water. Maak een tracker in je bullet journal om bij te houden hoeveel je al gedronken hebt.

2. Verminder je gebruik van koffie en andere cafeïne houdende dranken. Drink zeker geen cafeïne meer na 15u. Wist je dat het ongeveer 3u duur om een halve kop koffie uit je lichaam te krijgen?

3. Stretch om je spieren los te maken en doe dit meermaals per dag. Een ideaal moment is in de ochtend voor je aan je dag begint, maar je kan het ook gedurende de dag regelmatig inplannen. Vooral als je veel achter je bureau zit te werken.

4. Zorg voor gezonde tussendoortjes. We zijn snel geneigd om de snoepkast open te trekken en vlug iets ongezonds in onze mond te steken. Bereid je daarom voor en zorg dat je makkelijk bij je gezonde tussendoortjes kan.

5. Als je gedurende de dag echt een dipje hebt, ga dan eventjes liggen en doe een powernap van maximum 15 minuten. Zet een wekker of timer zodat je zeker niet langer slaapt. Want langere dutjes hebben een negatieve invloed op je slaapkwaliteit ’s nachts.

6. Ga regelmatig wandelen. Een ideaal zelfzorg momentje is een kleine wandeling. Lukt het je moeilijk om je te concentreren of voel je je moe, ga dan even naar buiten en maak een wandelingetje. Zelfs een korte wandeling van maar 15 minuten zal je al goed doen.

zelfzorg door Prikkels uit schermen te verminderen

zelfzorg door prikkels uit schermen te verminderen

Zelfzorg betekent ook het vermijden van te veel prikkels, zoals de prikkels die je binnenkrijgt via de schermen die jij iedere dag gebruikt. Dit kan je doen door volgende tips:

7. Vermijd het gebruik van schermen in je slaapkamer. Je slaapkamer dient voor slapen en seks. Gebruik een ouderwetse wekker in plaats van het alarm op je smartphone.

8. Gebruik geen scherm meer 1 uur voor je gaat slapen. Om goed te kunnen slapen dien je volledig tot rust te komen, vermijd dus alle schermen ten minste 1u voor je gaat slapen. Kies voor ontspannende activiteiten zoals lezen, journalen of mediteren.

9. Zet de notificaties op je smartphone uit zodat je niet telkens verleid wordt om binnenkomende berichten te lezen. Als iemand je dringend nodig heeft zal die jou wel bellen.

10. Voer minstens 1x per week een schermloze avond in. Maak op een andere manier tijd voor elkaar en speel een gezelschapsspel. Of maak wat tijd voor jezelf om te lezen.

11. Ontvolg mensen en accounts die jou een slecht gevoel geven. Ze brengen je niets bij en kosten je alleen maar energie. Verwijder ze gewoon!

12. Gebruik voor je mail een out-of-office boodschap waarin je laat weten dat je je mail bijvoorbeeld maar 1x per dag/week leest. Zo voel je jezelf niet verplicht om continu je mailbox te checken.

Zelfzorg door Positiever in het leven te staan

zelfzorg door positiever in het leven te staan

Zelfzorg betekent ook positiever in het leven staan. Dit kan je doen door volgende tips:

13. Noteer dagelijks jouw kleine gelukjes. De kleine geluksmomentjes in jouw dag, kleine en simpele dingen die je doen lachen, je vertederen of waar je oprecht gelukkig bij werd

14. Noteer ook dagelijks waar jij dankbaar voor bent, want door dankbaar te zijn ga je je meer focussen op het positieve in het leven. Je kan je dag positief te starten door iedere ochtend op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Dit hoeven geen grootste dingen te zijn, maar wees dankbaar voor kleine en vanzelfsprekende dingen zoals een dak boven je hoofd, water dat uit de kraan komt, een partner die je graag ziet, …

15. Richt je op positieve affirmaties. In plaats van je te richten op wat je niet wil, aandacht te hebben op hoe alles op dit moment verkeerd loopt, moet je je meer gaan richten op wat je wel wil. Dit kan je gaan doen door met positieve affirmaties te werken, dit zijn gedachtes die we tegen onszelf gaan zeggen. Enkele voorbeelden: ik ben een goede mama, ik ben het waard om gezien te worden, ik accepteer mezelf zoals ik ben, …

16. Maak een lijstje met positieve of inspirerende quotes. Als je je wat minder goed voelt neem dan een kijkje in deze lijst zodat je je weer wat beter voelt.

17. Hou een positiviteitsdagboek bij. Je kan hierin je kleine gelukjes, dankbaarheid en affirmaties kwijt. Maar schrijf hierin ook je 5 mooiste herinneringen en 5 grootste successen op. Als je je wat slechter voelt kan je deze gaan terug lezen! Ook leuk is om hierin complimentjes die je van anderen krijgt te gaan opschrijven.

Zelfzorg door Je hoofd leeg te maken

zelfzorg door je hoofd leeg te maken

Zelfzorg betekent ook je hoofd op tijd leegmaken. Dit kan je doen door volgende tips:

18. Maak je hoofd leeg met een braindump. Neem een leeg blad papier of de volgende bladzijde in je journal en ga alles opschrijven wat in je opkomt. Alles wat je nog moet doen, waar je aan moet denken, wat je niet mag vergeten, … Door alles op te schrijven kan je weer ruimte in je hoofd vrijmaken voor andere dingen.

19. Nog een tip uit het journalen, ga morning pages schrijven. Doe dit als eerste nadat je opstaat. Ga gewoon opschrijven wat er op dat moment in je opkomt, waar je aan denkt, met welke zorgen je zit. Je zal zien, door dit van je af te schrijven zal je dag een stuk aangenamer verlopen

20. Maak een takenlijstje van alles wat je nog te doen hebt. Ga hierin prioriteiten stellen en kies iedere dag 3 dingen uit die je die dag gedaan wil krijgen en focus je hierop. Zo word je niet overweldigd door ellenlange to-do lijstjes

21. Maak naast je to-do lijstje ook een ta-da lijstje. Zet hierop alles wat je gedaan hebt die dag. Door je te focussen op hetgeen je WEL gedaan hebt krijg je een veel beter gevoel over je dag.

Voor nog meer inspiratie over goede zelfzorg, lees deze andere artikels:

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik stuur je zo snel mogelijk een mailtje terug.

Geen enkel nieuws missen, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Gewoon Lies en ontvang een mailtje telkens een nieuwe blogpost online komt.

Volg me ook op:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *