energielekken

Jouw energielekken opsporen! Waar verlies jij energie aan?

Wil jij je weer energieker voelen? Niet meer altijd zo moe zijn? Op het einde van de dag nog energie over hebben om leuke dingen te doen? Dan heb jij je energielekken op te sporen. Die dingen waar jij veel energie aan verliest!

Wat zijn energielekken?

Energielekken – of energievreters – zijn dingen of activiteiten waaraan je veel energie verspilt, waardoor de energie uit je lichaam wegstroomt. Het gaat dan vooral over energieverspilling aan dingen of activiteiten die jou niets opleveren.

Omdat energielekken ervoor zorgen dat je batterij snel leegloopt is het belangrijk om jouw energielekken tijdig op te sporen. Hiervoor ga je nadenken welke omstandigheden, mensen, activiteiten, verplichtingen, persoonlijke eigenschappen, etc. jou energie kosten.

Voorbeelden

Energielekken zijn heel erg persoonlijk. Waar ik net energie van krijg kan voor jou een energielek zijn. Probeer dus voor jezelf na te gaan waar jij energie aan verliest. Hieronder vind je een aantal voorbeelden ter inspiratie.

  • Huishoudelijke activiteiten
  • Je druk maken om situaties waar je geen invloed op hebt.
  • Geen voldoening uit je werk halen.
  • Perfectionisme en controle drang
  • Omgaan met negatieve mensen
  • Je kinderen die aan je hoofd zeuren
  • Een deadline die je moet halen
  • De ochtendrush om iedereen op tijd op school/werk te krijgen
  • Tijd verliezen door inefficiënte vergaderingen
  • Afspraken die niet gerespecteerd worden door anderen
  • Doelloos scrollen door social media
energielekken doelloos scrollen door social media
Photo by mikoto.raw on Pexels.com

Wat zijn JOUW energielekken?

Om jouw persoonlijke energielekken op te sporen maak je een lijst van omstandigheden, activiteiten, verplichtingen, personen, persoonlijke kenmerken, etc. die jou véél energie vragen, zonder dat ze je energie opleveren. Om je hierbij te helpen kan je jezelf volgende vragen stellen:

  • Waar wordt ik slecht gezind of geïrriteerd van?
  • Na welke activiteiten krijg jij een dipje en zou je liefst van al even willen gaan zitten of liggen?

Je kan deze oefening doen voor zowel je privé situatie als je werkomgeving.

Ga deze nu vermijden of verminderen!

Nadat je al jouw energielekken heb neergeschreven kan je gaan kijken hoe je deze kan verminderen of zelfs helemaal vermijden. Je kan bijvoorbeeld afstand nemen van bepaalde personen die jou veel energie kosten. Bepaalde activiteiten niet meer of minder gaan doen. Of bepaalde routines aanpassen waardoor je bijvoorbeeld de ochtend makkelijker doorkomt.

Natuurlijk zijn er ook dingen waar je niet onderuit kan. Probeer je daar dan ook bij neer te leggen en aanvaard dat sommige dingen gewoon moeten gebeuren. Door het te aanvaarden en me er niet meer tegen te verzetten verlies je er al automatisch minder energie aan.

Laat eens weten in de reacties onderaan wat jouw grootste energielekken zijn.

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik stuur je zo snel mogelijk een mailtje terug.

Geen enkel nieuws missen, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Gewoon Lies en ontvang een mailtje telkens een nieuwe blogpost online komt.

Volg me ook op:

2 reacties op “Jouw energielekken opsporen! Waar verlies jij energie aan?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *