Stress Response System

Ons stress response system: wat gebeurt er in ons lichaam als we stress ervaren?

Stress is een lichamelijke reactie van ons lichaam op een mogelijk gevaarlijke situatie. Het Stress Response System in ons brein wordt in werking geteld op het moment we mogelijk gevaar tegenkomen. In deze blogpost kom je te weten wat er precies in ons lichaam gebeurt als we stress ervaren.

Hoe werkt ons brein?

Om goed te begrijpen wat stress is, hoe ons lichaam reageert op stress is het handig om te weten hoe ons brein werkt. Ons brein bestaat uit 3 grote delen, namelijk (1) het reptielenbrein, (2) de neocortex en (3) het lymbisch systeem.

Stress Response System
  • Reptielenbrein: het reptielenbrein staat voor ons autonome zenuwstelsel, ook wel het instinctieve brein genoemd. Dit bevindt zich in de hersenstam en regelt je ademhaling, hartslag, etc. Dit deel zorgt ook voor de vecht-, vlucht- en bevriesreacties wanneer je in gevaar bent.
  • Lymbisch systeem: het lymbisch systeem staat voor ons emotioneel brein. In de kern van het lymbisch systeem vinden we de amygdala, die emoties aan ervaringen koppelt en die continu jouw omgeving scant op gevaar. Dit deel van je brein reageert zeer snel en generaliseert gevaarlijke situaties, waardoor je snel schrikt als je brein gevaar detecteert.
  • Neocortex: de neocortex staat voor ons denkende brein. Hiermee kunnen we leren, verstandig redeneren en logisch denken. De neocortex reageert trager dan de andere twee delen van ons brein. Bovendien worden de functies van de cortex gedeeltelijk uitgeschakeld als we gaan vechten, vluchten of bevriezen. Je kunt bijvoorbeeld letterlijk minder goed gesproken taal begrijpen op dat moment.

Je zou de opbouw van het brein kunnen vergelijken met de opbouw van een ui. Onze hersenstam is hierbij de diepste laag van de ‘ui’. Hier overheen ligt de tweede schil, het emotionele brein. De derde schil bestaat uit onze neocortex, het brein wat ons in staat stelt om te denken.

Tijdens stressvolle momenten is ons emotioneel brein actiever, dan ons denkende brein. Het is dus normaal dat we overweldigd kunnen reageren in stresssituaties.

Stress response system

Wanneer je onder stress staat je Stress Response System geactiveerd. Je lichaam gaat in een vecht-, vlucht- of verstijfstatus. Hierdoor komen allerlei hormonen vrij, waaronder adrenaline en cortisol vrij.

Op vraag van ons reptielenbrein gaan onze bijnieren adrenaline aanmaken, waardoor onze spieren zich opspannen, onze hartslag en ademhaling versnelt en onze bloeddruk stijgt. Het aanmaken van adrenaline maakt deel uit van ons overlevingsmechanisme en zorgt ervoor dat we in actie komen. Adrenaline zorgt ervoor dat we optimaal reageren op gevaar, door ons klaar te maken om te vechten of te vluchten.

Blijft de situatie waarin we ons bevinden na enkele minuten nog steeds bedreigend, dan wordt er ook cortisol aangemaakt door onze bijnieren. Cortisol is het zogenaamde stresshormoon en zorgt ervoor dat we emotionele ervaringen beter onthouden. Als je dus iets meemaakt waarbij je een sterke emotie voelt (angst, verdriet, woede, pijn, …) gaan je dit beter onthouden om je in de toekomst te behoeden voor dergelijke situaties. Als je bijvoorbeeld als kind in een vijver gevallen bent zal je sindsdien nooit meer kort aan de rand van een vijver wandelen.

Op het moment dat adrenaline en cortisol aangemaakt worden, worden bepaalde processen in je lichaam geactiveerd die voor je overleving zorgen, zoals bijvoorbeeld je energiebehoefte.

Andere belangrijke processen in het lichaam worden op dat moment naar de achtergrond geschoven. Dit zijn de processen die ervoor zorgen dat jij gezond blijft, zoals bijvoorbeeld het opnemen van voedingsstoffen, het op orde houden van je immuunsysteem en het aanmaken van nieuwe cellen.

Stress is spanning

Stress is eigenlijk gewoon spanning, waar je altijd een beetje van nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Deze spanning zorgt ervoor dat je lichaam klaar is voor actie. Pas als er gedurende langere tijd te veel (of te weinig) spanning aanwezig is zorgt dit voor problemen en kan je chronische stress ervaren.

Meer lezen over stress?

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik stuur je zo snel mogelijk een mailtje terug.

Geen enkel nieuws missen, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Gewoon Lies en ontvang een mailtje telkens een nieuwe blogpost online komt.

Volg me ook op:

Tags:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *