Eerste hulp bij uitstelgedrag

Book Review: Eerste hulp bij Uitstelgedrag

Sinds een tijdje heb ik een oude passie van mezelf terug gevonden, namelijk boeken lezen. Tegenwoordig verslind ik dus opnieuw boeken, zowel fictie als non-fictie. In de rubriek ‘Book Review’ deel ik regelmatig mijn review over een boek waarvan ik denk dat het ook jou kan inspireren of iets bijbrengen. Deze keer is het de beurt aan het boek “Eerste Hulp bij Uitstelgedrag” van Tanja van Essen en Henri Schouwenburg.

Dit boek legt uit wat uitstelgedrag precies is en waarom we zo vaak uitstelgedrag vertonen. De schrijvers geven ook een aantal praktische tools om aan de slag te gaan met jouw uitstelgedrag.

Dit boek laat zien waarom uitstellen zo verleidelijk – en menselijk – is. En vooral: hoe we er iets aan kunnen doen. Aan de hand van praktische zelftests en concrete oefeningen leer je onder meer je eigen tijdsbesteding beter te beheersen, bouw je aan een positievere werkhouding en kom je te weten hoe je ook bij lastige projecten gemotiveerd blijft. Zo ga je stap voor stap je uitstelgedrag te lijf.

Wie zijn Tanja van Essen en Henri Schouwenburg?

Tanja van Essen is een Nederlandse psycholoog en werkte jarenlang als (studenten)psycholoog/ trainer aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tegenwoordig combineert ze haar eigen praktijk RET-training met een functie als GZ-psycholoog in Groningen. RET training staat voor Rationeel-Emotieve Therapie en is een vorm van cognitieve gedragstherapie

Henri C. Schouwenburg werkte eveneens als studentenpsycholoog aan de Rijsuniversiteit Groningen, waar hij zich ontwikkelde als expert in studeerproblemen en uitstelgedrag. Naast het boek “Eerste hulp bij Uitstelgedrag” is hij ook (co)auteur van verschillende publicaties op het gebied van studeren, studievaardigheid en studeerproblemen.

Wat is een uitstelprobleem?

Uitstelgedrag of procrastination is volgens de auteurs een heel menselijke gewoonte. Het verschil met gewoon lui zijn is dat je bij uitstelgedrag wel besluit om iets te gaan doen, maar het vervolgens (nog) niet doet. Er is dus een verschil tussen wat je besluit te doen en wat je werkelijk gaat doen.

Meestal komt het uitstellen door een motivatieconflict. Je hebt duizend-en-één mogelijke dingen die je op ieder moment van de dag kan gaan doen. Besluiten welke activiteit je op een bepaald moment gaat doen hangt af van je motivatie voor een bepaalde activiteit.

Als je belangrijke – meestal minder aantrekkelijke – taken gaat uitstellen richt je je meestal op onbelangrijke activiteiten die op korte termijn bevredigender zijn. Bijvoorbeeld door je social media kanalen blijven scrollen terwijl je aan een lastig verslag zou moeten werken. Omdat je motivatie op dit moment hiervoor groter is.

Procrastination is the thief of time

Edward Young

Wanneer wordt uitstelgedrag chronische en spreken we van een uitstelprobleem? Voor uitstellen geldt hetzelfde als voor andere problemen, uitstelgedrag wordt namelijk een uitstelprobleem wanneer je er (voldoende) last van hebt, of zodra je omgeving er last van heeft.

In het boek vind je een vragenlijst om in te vullen waaruit je kan afleiden of jij al dan niet een uitstelprobleem hebt. Ik deed uiteraard de test bij mezelf en had een gemiddelde score, wat wil zeggen dat ik wel uitstelgedrag vertoon, maar dat het op dit moment geen probleem vormt. In deze conclusie kan ik me perfect vinden.

Hoe je uitstelgedrag aanpakken?

De basis van uitstelproblemen ligt volgens de auteurs in de motivatie voor een bepaalde activiteit. De oplossing ligt volgens hun dan ook in het verhogen van de motivatie door volgende elementen te verbeteren:

  • Verhogen van de beloningswaarde
  • Succesverwachting
  • Beloningstermijn

Dit kan je doen door middel van time management technieken, zoals doelen stellen, tijdsregistratie en motiveringstechnieken. Ook de RET therapie, waarbij je jezelf een andere denkhouding gaat aanleren, staat centraal in de aanpak tegen uitstelgedrag. Deze theorie gebruikt het ABCD-model als handleiding voor de stappen die je kunt zetten om je eigen denkhouding te gaan onderzoeken en veranderen. Dit model wordt in het boek heel duidelijk en praktisch uitgelegd met oefeningen die je zelf kan invullen.

Eerste hulp bij uitstelgedrag - oefeningen

“Eerste hulp bij Uitstelgedrag” is een kort, makkelijk leesbaar boekje en zeker de moeite waard als je ook af en toe last hebt van uitstelgedrag. De technieken die erin beschreven staan vertelden me niets nieuws, maar deden me weer maar eens beseffen hoe belangrijk het is om stil te staan bij waarom je iets doet en wat je wanneer doet.

Het boek “Eerste hulp bij Uitstelgedrag”, dat in september 2018 uitkwam, is te koop als paperback voor amper 15,99 €. Moest je het boek willen kopen, zou je me een groot plezier doen om dat te doen via deze link. Ik ontvang een kleine bijdrage voor elke aankoop via deze link dat ik gebruik om deze blog te onderhouden.

Lees ook mijn andere Book Reviews:

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik stuur je zo snel mogelijk een mailtje terug.

Geen enkel nieuws missen, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Gewoon Lies en ontvang een mailtje telkens een nieuwe blogpost online komt.

Volg me ook op:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *