goede en haalbare planning

Tips voor het opstellen van een goede en haalbare planning!

Zoals jullie waarschijnlijk al weten ben ik een planner-junkie. Ik gebruik dagelijks mijn Bullet Journal om mijn planning te maken én te volgen. Daarom wordt het tijd om enkele tips voor het opstellen van een goede en haalbare planning met jullie te delen.

Wat is plannen en wat is plannen niet?

goede en haalbare planning

Voor ik mijn beste plan-tips prijs geef wil ik even verduidelijken wat ik versta onder plannen. Als ik het over plannen heb, dan gaat het over het verdelen van taken en activiteiten in de toekomst om tot een gewenst resultaat te komen. Dit kan gaan van het plannen van een groot project over enkele maanden tijd, tot het regelmatig inplannen van wandelingen in mijn week.

Dit wil echter NIET zeggen dat een planning bij mij in steen gebeiteld is. Een goede planning is er eentje dat op ieder mogelijk moment aanpasbaar is. Door het hebben van een goede planning kan je WEL doordachte keuzes maken om van je planning af te wijken of niet. Het is onmiddellijk zichtbaar wat er gebeurt wanneer je van je planning afwijkt, welke gevolgen dit heeft.

Waarom is plannen zo belangrijk?

goede en haalbare planning

Voor mij brengt een planning rust. Het geeft me rust te weten dat al mijn taken en activeiten zijn ingepland op zo een manier dat ik me geen zorgen moeten maken over naderende deadlines. Ik kan alles uit mijn hoofd zetten en erop vertrouwen dat alles goed komt. Zo komt er ruimte in mijn hoofd vrij voor andere dingen. Om bijvoorbeeld creatief te zijn, over prangende vragen na te denken of om meer tijd met mijn gezin door te brengen.

Een tweede reden waarom plannen zo belangrijk is, is dat een plan ervoor zorgt dat je aan de juiste dingen werkt. Door op voorhand na te denken over wat je gaat doen kan je bewuste beslissingen nemen over wat je wel en niet wilt bereiken. Het helpt je om prioriteiten te stellen.

tips voor een goede en haalbare planning

1. Kies een planner die bij je werkt

Als je gaat plannen moet je eerst gaan beslissen hoe en waar je gaat plannen. Tegenwoordig zijn er tal van digitale en online tools om planningen te maken. Maar je kan ook op papier plannen als dat je beter ligt. Er bestaan speciaal daarvoor ontworpen planners, maar het kan ook in een gewoon schriftje of, zoals ik, in een Bullet Journal.

Kies een methode die bij jou past. Doe jij altijd alles digitaal, kies dan voor een digitale planner. Werk jij het nog het liefst op papier, doe dit dan! Laat je niet overtuigen door anderen en kies wat bij jou past!

2. Verzamel al je to-do’s

Een planning start altijd met het verzamelen van ál je to-do’s. Noteer alles waar je mee bezig bent en waar je nog aan moet beginnen. Ook terkerende taken of activiteiten. Maak een zo volledig mogelijke lijst, zo zorg je ervoor dat je geen dingen vergeet te plannen.

3. Stel prioriteiten

Om je taken in de goede volgorde in te plannen is het nodig om prioriteiten te stellen in al je to-do’s. Bepaal welke taken belangrijk en/of het dringend zijn. Je kan hiervoor verschillende technieken gebruiken. Ik besprak eerder al de Eisenhower matrix en prioriteiten stellen aan de hand van de vraag “Moet ik dit nu doen?”.

4. Maak kleine behapbare stukken

Vaak gaan we taken uitstellen omdat we geen idee hebben hoe we deze taak tot een goed einde kunnen brengen. Dit los je op door grote taken op te splitsen in kleine behapbare stukken. Deze kleinere taken worden al veel makkelijker om uit te voeren. En eens je gestart bent komt de rest vanzelf.

Weet je zelfs niet hoe je aan die kleine stukken kan beginnen, begin dan met jezelf deze vraag te stellen: “Wat kan ik nu doen om een beter idee te krijgen over hoe ik deze taak moet aanpakken?”. Is dit een vriendin of collega bellen om advies, informatie opzoeken op Internet, of door je archief gaan op zoek naar informatie? Plan dan dit eerst in!

5. Houd rekening met je ritme

Ik ben zelf een avondmens, het duurt ’s ochtends even alvorens ik in mijn flow kom. Daarom plan ik ’s ochtends meestal routine taken en namiddag taken die wat meer focus en concentratie vergen. Als jij daarentegen een ochtendmens bent kan je ’s ochtends best belangrijke taken in plannen, zonder eerst je mail en smartphone te checken. Eerst even doorwerken alvorens je afleiding toelaat.

Plan je taken dus in rekening houdend met je eigen ritme. Op deze manier zal je op het einde van de dag het meest gedaan krijgen!

6. Plan marges in

Plannen zijn altijd gebaseerd op inschattingen. Hoeveel tijd ga ik nodig hebben om boodschappen te doen? Hoeveel tijd kost het mij om dat rapport te schrijven? Je maakt inschattingen en plant deze in. Als taken bij de uitvoering meer tijd nodig blijken te hebben moet je planning flexibel genoeg zijn om dit op te vangen.

Zorg er dus voor dat je planning niet te strak is. Voorzie genoeg witruimte voor onverwachte zaken of taken die uitlopen. Zo kan een taak bijvoorbeeld erg uitlopen, of moet je iets opnieuw doen dat je eerder al deed, is het mooi weer en wil je naar buiten in plaats van te werken, … . Met het opstellen van een goede en haalbare planning die niet te strak is, hoeft dit allemaal geen probleem te vormen.

7. Beloon jezelf

Als laatse, maar zeker niet onbelangrijkste tip, beloon jezelf! Geef jezelf een schouderklopje en doe iets leuk wanneer je iets van je lijstje kan schrappen, als je een project tot een goed einde hebt gebracht, of als je ’s avonds ziet dat je het merendeel van je planning gehaald hebt. Geef jezelf een stukje chocolade, kijk je favoriete serie op Netflix of maak een vreugdedansje :-).

Hopelijk heb je iets aan deze 7 tips voor het opstellen van een goede en haalbare planning. Heb jij nog meer tips, deel ze zeker in de reacties onderaan!

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik stuur je zo snel mogelijk een mailtje terug.

Geen enkel nieuws missen, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Gewoon Lies en ontvang een mailtje telkens een nieuwe blogpost online komt.

Volg me ook op:

Tags:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *