goed voor jezelf zorgen

Goed voor jezelf zorgen. Selfcare. Doe jij het?

Selfcare, of zelfzorg, we weten allemaal hoe belangrijk het is om goed voor onszelf te zorgen. Maar doen we het ook? Maak jij tijd om goed voor jezelf te zorgen? Is zelfzorg voor jou een prioriteit in je leven?

Toegegeven, voor mij is zelfzorg nooit een prioriteit geweest. Tot ik enkele jaren geleden verplicht werd om beter voor mezelf te gaan zorgen. Ik weet het nog goed, het was een donderdag in Maart 2018, de dag dat ik niet meer kon. Het lukte niet me meer om te functioneren. Ik stortte helemaal in en moest wel leren voor mezelf te zorgen om er weer bovenop te komen.

Ik hoop dat jij geen burn-out nodig hebt om voor jezelf te gaan zorgen. Daarom deel ik vandaag een aantal tips hoe je dat kan doen.

1. Drink minstens 1,5L water per dag

drink minstens 1,5L water

Iedereen weet dat voldoende water drinken belangrijk is. Maar weet jij ook waarom? Ons lichaam bestaat voor 60% uit water. We hebben vocht nodig om goed te kunnen functioneren. Voldoende water geeft het lichaam energie. Wist je dat je je energieker voelt na een glas water dan na bijvoorbeeld een koek? Probeer het zelf maar eens tijdens het wandelen als je moe wordt. Zelf drink ik minstens 2,5L water per dag en voel me daar heel goed bij. Al is het ook soms verveld omdat ik té vaak naar toilet moet lopen 😉

2. Doe dagelijks iets voor jezelf

doe dagelijks iets voor jezelf

Het is veel beter om op regelmatige tijdstippen even tijd voor jezelf te nemen dan bijvoorbeeld 1x per maand een ganse dag voor jezelf in te plannen. Dat is ook super waardevol natuurlijk, maar combineer het met toch ook dagelijks wat tijd voor jezelf te nemen. Doe minstens 15 mintuen iets waar jij zin in hebt, waar jij energie van krijgt of waar jij nood aan hebt. Je hoeft hier niet onmiddellijk aan grote dingen te denken, maar een boek lezen, een bad nemen, buiten gaan wandelen, mediteren, … Het zijn maar een paar voorbeelden. Doe vooral wat goed voelt voor jou.

3. Gebruik de OFF-knop op je smartphone

gebruik de off knop op je smartphone

Probeer je af en toe te verwijderen van je smartphone. We kennen het allemaal wel, doelloos scrollen door Instagram of Facebook, het onmiddellijk kijken als er een nieuw berichtje binnenkomt, etc. Maak er een gewoonte van om op bepaalde momenten van de dag je smartphone aan de kant te leggen. Zeker ’s avonds een half uur tot een uur voor je gaat slapen.

4. Wees dankbaar voor alledaagse dingen

wees dankbaar voor alledaagse dingen

Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die vaker stilstaan bij waar ze dankbaar voor zijn, gelukkiger zijn in het leven. Stilstaan bij waar je dankbaar voor bent maakt dat we ons leven meer gaan apprecieren en genieten van de kleine dingen. Ik houd bijvoorbeeld een dankbaarheidsdagboek bij in mijn Bullet Journal.

Wat ga jij vandaag doen om beter voor jezelf te zorgen?
Laat het weten in de reacties onderaan.

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik stuur je zo snel mogelijk een mailtje terug.

Geen enkel nieuws missen, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Gewoon Lies en ontvang een mailtje telkens een nieuwe blogpost online komt.

Volg me ook op:

Tags:

1 reactie op “Goed voor jezelf zorgen. Selfcare. Doe jij het?”

  1. Pingback: 21 tips voor échte zelfzorg | Gewoon Lies

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *