burn-out

Hoe een burn-out herkennen? Waaraan ik merkte dat ik een burn-out had

Ik weet het nog goed, het was een donderdag in Maart 2018, de dag dat ik er de brui aan gaf. Ik kon het niet meer, ik gaf op. Thuis gekomen ging ik in een hoekje zitten, waar ik uren aan één stuk heb zitten wenen. De volgende dag zat ik bij de huisarts. Ik was overspannen, moest rusten en hulp zoeken bij een psycholoog. Alhoewel ik op dat moment nog niet besefte dat ik een burn-out had, maakte ik voor de psycholoog een gedetailleerd lijstje van mijn ‘klachten’, hoe ik mijn burn-out kon herkennen.

Burn-out schriftje

Bij het opruimen van mijn bureau kwam ik mijn schriftje tegen dat ik gebruikte bij mijn burn-out sessies bij de psycholoog. Op de eerste pagina in dit schriftje vond ik de symptomen terug waardoor de huisarts merkte dat ik overspannen was. Heel ordelijk en netjes neergeschreven, zoals de perfectionist in mij dat wou. Ik mocht dan wel overspannen zijn, maar wat ik deed moest perfect zijn!

Ik deel vandaag dit lijstje exact zoals ik het toen opgeschreven heb. Vergeef me daarom ook eventueel schoonheidsfoutjes, ik was overspannen op dat moment 😉

  • Vergeetachtig: alles opschrijven tot in de kleinste stappen
  • Geen leuk gezelschap
    • Vlug boos en overstuur
    • Snel geïrriteerd
    • Niet te kalmeren.
  • Huishoudelijke taken gaan heel traag en kosten veel energie, ik zie er tegenop.
  • Sla in paniek als ik simpele taken moet uitvoeren, bv boodschappenlijstje maken of verjaardagscadeau kiezen.
  • Gesprek met iemand voeren is heel moeilijk
    • Onsamenhangend
    • Afgeleid.
  • Continu opgejaagd gevoel, drukkend gevoel op de borst, zelfs bij ontspannende activiteit.
    • Ik kan geen rust nemen, bijvoobeeld in de zetel
    • Niet aan tafel blijven zitten na het eten
    • Ik verplicht mezelf om bezig te blijven
  • Geen concentratie
  • Vermoeidheid: uitgeput na iedere stressvolle activiteit
    • Zware ogen
    • Barstende hoofdpijn
    • Pijn in nek en schouders
    • Vermoeide spieren en gewrichten

Onlangs maakte ik een blogpost over stress reacties, de signalen van jouw lichaam die op stress wijzen. In “Hoe herken je stress? Wat zijn jouw stress reacties?” vind je meer ‘klachten’ die erop kunnen wijzen dat ook jij te veel stress ervaart. Deze kunnen je helpen een burn-out te herkennen.

Op de website van preventie- en veiligeidsdienst Mensure vind je een volledig overzicht van symptomen hoe je een burn-out kunt herkennen.

Wat het met me deed

Het maakte me emotioneel om dit schriftje terug te vinden. Het deed me beseffen hoe diep ik toen zat. En hoe ontwetend. Net zoals we een jaar geleden dachten dat we na een paar weken lockdown gered waren van het grote C-woord. Zo dacht ik indertijd ook dat ik na een maand rust weer volledig in orde zou zijn. Niets bleek minder waar. Het heeft meer dan 2 jaar geduurd vooraleer ik mezelf als ‘hersteld’ kon beschouwen. Voor ik weer volledig aan het werk kon zoals voor de burn-out.

Maar tegelijkertijd voel ik me ook heel trots en dankbaar. Deze burn-out heeft me doen beseffen wat ik wil met mijn leven. Hoe ik mijn leven wil leiden. Door mijn burn-out en de daaropvolgende chronische pijnen en vermoeidheid ben ik gegroeid tot de pesoon die ik nu ben. Ik kan eindelijk zeggen dat ik tevreden ben met mezelf. Ik zie mijn burn-out dan ook als groeiproces naar een beter leven en een betere versie van mezelf.

In de blogpost “Hulpkreet tijdens mijn burn-out” kun je meer lezen over hoe ik me voelde tijdens mijn burn-out. Hierin deel ik een brief die ik schreef op een moment dat ik mezelf helemaal kwijt was en opbokste tegen niet-helpdende overtuigingen.

Zie jij het op dit moment ook allemaal niet meer zitten? Ben jij ook overspannen of ben je op weg naar een burn-out? Dan wil ik je een hart onder de riem steken. Hoe moeilijk het nu ook is, weet dat je hieruit komt! Je zal nooit meer de oude worden, maar wel een betere versie van je oude zelf. Luister naar je lichaam!

hoe burn-out herkennen

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik stuur je zo snel mogelijk een mailtje terug.

Geen enkel nieuws missen, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Gewoon Lies en ontvang een mailtje telkens een nieuwe blogpost online komt.

Volg me ook op:

Tags:

1 reactie op “Hoe een burn-out herkennen? Waaraan ik merkte dat ik een burn-out had”

  1. Pingback: Burn-out als groeiproces | Gewoon Lies

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *