Hoe journalen je kan helpen het hoofd te bieden aan stress

Hoe journalen jou kan helpen het hoofd te bieden aan stress

Zoals de trouwe lezers ondertussen al weten ben ik een grote fan ben van Journalen, meer specifiek Bullet Journalen. Een methode bedacht door Ryder Caroll als een mindful productiviteits systeem. Ik startte met Bullet Journalen tijdens mijn burn-out. Het hielp mij mijn hoofd leeg te maken en mijn leven stilaan opnieuw op de rails te krijgen. Ook jij kan met behulp van journalen het hoofd bieden aan stress. Lees hieronder waarom en hoe.

Track the past

Order the present

Design the future

Ryder Caroll

Wat is Journalen?

Journalen kan véél verschillende vormen aannemen, zoals een dagboek, een Bullet Journal, een dankbaarheidsdagboek, een planner, etc. Wat deze allemaal gemeen hebben is dat in een journal verslag gedaan wordt van de gebeurtenissen, ervaringen en inzichten.

Je kan tegenwoordig ook perfect digitaal journalen. Eender welke notitie app kan je gebruiken om je gedachten en activiteiten neer te schrijven. Toch geef ik de voorkeur aan het schrijven met pen omdat je op deze manier verplicht wordt om te vertragen. Je kan maar zo snel denken als dat je kan schrijven.

Waarom journalen?

De positieve effecten van journalen zijn talrijk. Het helpt jou bijvoorbeeld met:

  • Verwerken van vervelende gebeurtenissen
  • Minder piekeren
  • Persoonlijke groei
  • Zelfvertrouwen
  • In balans blijven

Door het systematisch bijhouden van activiteiten, gedachten en emoties krijg je veel meer inzicht in jezelf en jouw valkuilen. Op die manier kan je gemakkelijker veranderingen aanbrengen in je leven. Je kan bijvoorbeeld door middel van het beantwoorden van dagelijkse reflectie vragen werken aan je mindset. Door het bijhouden van een dankbaarheidslogboek ga je automatisch meer focussen op het positieve in je leven. Of je kan nieuwe gewoontes introduceren en bijhouden in je journal.

Journalen helpt je ook om een me-time momentje te nemen. Een momentje voor jezelf waarbij je gaat zitten om in je journal te schrijven. Dit is één van de eerste dingen die ik moest leren tijdens mijn burn-out, tijd voor mezelf maken. Op deze manier kan je dat heel laagdrempelig introduceren in je leven.

Hoe helpt journalen tegen stress?

Hierbij een aantal vragen die jij jezelf iedere dag kan stellen om je te helpen om stress het hoofd te bieden?

  • Waar ben je vandaag dankbaar voor?
  • Wat heb je goed gedaan vandaag, waar ben je het meest trots op?
  • Waar heb je vandaag het meest van genoten?
  • Wat zijn vandaag je 3 prioriteiten uit je to-do lijstje
  • Kleine gelukjes: wat liep er vandaag goed?
  • Wat ga jij vandaag voor jezelf doen?
  • Wat zou je morgen anders kunnen doen?
  • Hoe voel je je nu?
  • Wat heb je vandaag gedaan waar je energie van kreeg?

Hoe journalen Gewoon Lies hielp

journalen stress

Zoals ik in het begin van deze blogpost al aangaf heeft Bullet Journalen mij enorm geholpen met het overwinnen van mijn burn-out. Ik schreef alles neer waar ik aan dacht. Zo voorkwam ik dat ik alles wat ik moest doen vergat. Ik maakte van mijn doelen kleine stapjes. Deze kleine stapjes plande ik in mijn dagelijkse planning. Ik volgde de voortang van nieuwe gewoontes op. Ik vond in journalen ook een manier om mijn emoties en negatieve gedachten van me af te schrijven. En als belangrijkste hielp mijn Bullet Journal mij om opnieuw overzicht en structuur in mijn leven te krijgen!

Hoe zit dat bij jou? Denk je dat journalen jou ook kan helpen tegen stress? Deel het in de reacties onderaan!

Wil je meer weten over Bullet Journalen, lees dan mijn eerdere blogpost “Wat is dat nu eigenlijk, een Bullet Journal“.

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik stuur je zo snel mogelijk een mailtje terug.

Geen enkel nieuws missen, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Gewoon Lies en ontvang een mailtje telkens een nieuwe blogpost online komt.

Volg me ook op:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *