hoe herken je stress

Hoe herken je stress? Wat zijn jouw Stress reacties?

Stress ontstaat als ons lichaam onder spanning komt te staan. Deze spanning is nodig om ons aan te zetten tot actie. Pas wanneer deze spanning te lang aanhoudt wordt stress problematisch. Maar hoe herken je stress? Hoe weet je wanneer je te veel stress ervaart? Lees verder en ontdek mogelijke stress reacties waaraan je stress herkent.

Stress is een vorm van spanning die in het lichaam van mensen, dieren of planten optreedt als reactie op externe prikkels en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van fysiologische reacties.

Wikipedia

Stressreacties zijn signalen van je lichaam waaraan je herkent dat je onder te grote druk staat. Het is belangrijk om alert te zijn en deze stress reacties tijdig op te merken. Zo kan je er op een gepaste manier mee omgaan en op tijd voor ontspanning zorgen voor stress chronische wordt of je in een burn-out belandt.

Stress reacties kunnen we in 3 domeinen onderverdelen:

  • Psychische reacties, hoe voelen we ons en hoe gaan we daarop reageren?
  • Fysieke of lichamelijke reacties, wat voelen we in ons lichaam, waar hebben we last van?
  • Cognitieve reacties, het verstoord functioneren van ons verstand

Voor elk van deze domeinen zal ik de belangrijkste reacties opsommen.

1. Psychische stress reacties

  • Snel geïrriteerd of gefrustreerd raken
  • Snel boos worden
  • Veel huilen
  • Angstig zijn
  • Somber zijn
  • Niet meer tot rust kunnen komen
  • Niet meer kunnen genieten
  • Minder zelfvertrouwen hebben

2. Lichamelijke stress reacties

  • Bonkend hart
  • Hartkloppingen
  • Hoge ademhaling
  • Verkrampte spieren
  • Samengeklemde kaken
  • Opgetrokken schouders
  • Gefronst voorhoofd
  • Stijve nek
  • Overmatig zweten
  • Steeds een droge mond hebben
  • Maag- en darmklachten
  • Eetproblemen
  • Hoofdpijn
  • Aanhoudende vermoeidheid
  • Slaapproblemen, slapeloosheid
  • Snel ziek worden

3. Cognitieve stress reacties

  • Minder goed presteren
  • Meer fouten maken
  • Concentratieverlies
  • Geheugenproblemen
  • Veel piekeren
  • Besluiteloosheid

Wanneer je weet hoe jij reageert op waaraan je stress herkent bij jezelf wordt het makkelijker om je leven niet te laten beheersen door stress en op tijd te kiezen voor ontspanning.

Herken jij deze stress signalen? Welke zijn voor jou van toepassing? Deel het in de reacties onderaan!

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik stuur je zo snel mogelijk een mailtje terug.

Geen enkel nieuws missen, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Gewoon Lies en ontvang een mailtje telkens een nieuwe blogpost online komt.

Volg me ook op:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *