Meteen naar de inhoud
Altijd moe

Altijd Moe? 7 praktische tips voor wie weinig energie heeft

Ben jij ook altijd moe? Voel je je tegen de middag al helemaal uitgeput? Maak je je ’s ochtends al zorgen of je de dag wel door zal komen? Je bent niet alleen! Steeds meer mensen hebben last van (chronische) vermoeidheid, in de huidige maatschappij waar alles altijd meer en sneller lijkt te moeten. We combineren het ouderschap met een veeleisende job en moeten daarnaast nog tijd overhouden voor sport en ons sociaal leven. Je zou van minder moe worden! In dit artikel geef ik je 7 praktische tips om met deze vermoeidheid om te gaan.

Belastbaarheid vs. Belasting

Vaak is onze vermoeidheid van voorbijgaande aard. Na een paar goede nachten voel je je meestal weer wat fitter. Maar soms gaan er weken of zelfs maanden voorbij en blijft de vermoeidheid je parten spelen. Er kan bovendien niet altijd een medische oorzaak voor de vermoeidheid gevonden worden. Dan zit er niets anders op dan tijd te nemen om je lichaam te laten herstellen.

Vermoeidheid die langer blijft aanslepen is meestal een teken jouw energieverlies structureel groter is dan je energie inname (enter burn-out). Dit wordt ook wel eens voorgesteld door een weegschaal met aan de ene kant jouw belastbaarheid (wat je aankunt op een bepaald moment) en jouw belasting (wat je effectief doet). Als deze blijft overhellen voel je je altijd moe en lukt het je niet om er terug bovenop te komen.

Altijd moe: weegschaal belastbaarheid vs. belasting

Wat ons dan te doen staat is onze belastbaarheid verhogen en onze belasting te verminderen. Belastbaarheid verhogen kan door dingen te gaan doen die je leuk vindt, waar je energie van krijgt. Ook beweging en gezonde buitenlucht helpt hierbij. Bij chronisch vermoeide patiënten bestaat de therapie eruit om hun activiteiten gecontroleerd en geleidelijk aan op te bouwen. Zo wordt je conditie en dus ook je belastbaarheid vergroot.

Altijd moe? Beperk je Energieverlies

Naast onze conditie opbouwen is het ook belangrijk om te gaan kijken waar we veel energie verliezen. Het is belangrijk om energie vragende activiteiten te beperken. Dit kan je enerzijds door hulp te vragen van anderen, of in vele gevallen hulp toelaten. Ook je grenzen aangeven en geen dingen meer voor anderen doen die je niet wil doen kan ervoor zorgen dat je je niet altijd zo moe meer voelt.

Anderzijds zijn er ook heel wat energiebeperkende maatregelen die je zelf dagdagelijks kan nemen. Ik geef je in dit artikel 7 praktische tips in de vorm van deze energiebeperkende maatregelen.

1. Elimineren

Ten eerste ga je schrappen in je activiteiten. Vraag jezelf af of je alles wat je te doen hebt ook effectief moet doen. Hiervoor kan je je dezelfde 5 vragen stellen, die ik besproken heb ik een vorig artikel “Moet ik dit nu doen?“.

Moet ik dit nu doen

Ben jij ook altijd moe omdat je altijd alles gedaan wil krijgen dat in je opkomt is dit zeker een vraag die je jezelf telkens moet stellen.

2. Verander de volgorde van je activiteiten

De volgende tip gaat over de volgorde waarin je taken uitvoert. Kleine veranderingen in de volgorde kunnen je al heel wat energie besparen. Ga eens na waar jij veel energie door verliest, welke activiteiten enorm veel van je vergen. Kan je hierin iets veranderen?

Voorbeelden:

  • Boodschappen doen kan enorm vermoeiend zijn. Als je dan thuiskomt wacht nog een andere zware klus, de boodschappen uitladen en alles op z’n plek leggen. Misschien kan je de boodschappen eerst even in de auto laten zitten en iets anders gaan doen wat je niet zoveel energie kost. Later op de dag kan je alsnog je boodschappen gaan uitladen.
  • In plaats van het eten in één keer klaar te maken kan je ook kiezen om in de voormiddag bijvoorbeeld al voorbereidend werk te doen, zoals groenten snijden. Zo ben je ’s avonds niet zo lang bezig om een maaltijd op tafel te krijgen.

3. Eén activiteit tegelijk

We weten intussen allemaal dat multitasken meestal geen goed idee is. Naast het feit dat het niet vlugger werkt, kost het je ook nog eens méér energie om dingen tegelijkertijd te doen. Maak dus eerst af waar je mee bezig bent voordat je aan iets nieuws begint. Wanneer je tijdens een activiteit iets te binnen schiet dat je nog moet doen schrijf het dan even op een lijstje om later te doen.

4. Combineer activiteiten

Een tip die het tegenovergestelde is van de vorige tip. Toch kan het voor sommige taken helpen om bepaalde dingen te laten liggen om ze later samen te doen.

Voorbeelden:

  • In plaats van telkens de trap op te lopen als je iets nodig hebt van boven kan je dit ook telkens neerleggen aan te trap en dan alles in één keer meenemen. Je kan ook alles in een doos of wasmand leggen om het makkelijker boven te krijgen. En dan hopen dat iemand anders van het gezin het al meeneemt naar boven :-).
  • Een dienblad gebruiken om de tafel te dekken in plaats van telkens op en af tussen de kast en de tafel te lopen.

5. Doseren en pauzeren

Zie je er immens tegenop om aan een grote activiteit te beginnen omdat je weet dat het je veel energie zal kosten, deel deze dan op in kleinere stukken. Net zoals de metafoor van de olifant waar je de olifant in stukken snijdt om hem op te eten. Deel een taak op in kleine behapbare delen en bekijk het deel per deel.

Las ook pauzes in tussen activiteiten en tussen de verschillende delen van een activiteit. Pauzeren kan je door te rusten of door iets te doen waar je energie van krijgt, zoals bijvoorbeeld wandelen.

6. Pas je tempo aan

Iets snel willen doen kost je meer stress en energie. De taak is dan wel sneller gedaan, maar je wordt er niet beter van. Neem dus voldoende tijd en laat je niet opjagen. Belangrijk hierbij is om in je planning voldoende tijd te voorzien waardoor je je niet moet haasten.

7. Breng structuur aan

Een laatste en belangrijke tip is structuur en regelmaat aanbrengen ik je leven en in je to-do’s. Maak een planning, rekening houdend met jouw energieniveau. Je kan ook checklists gebruiken waarbij je afvinkt wat je gedaan hebt. Een taak letterlijk kunnen afvinken kan heel goed voelen en je weer wat energie geven.

Structuur en orde aanbrengen in je omgeving en werkwijze helpt je ook vooruit. Zo moet je niet te veel zoeken naar dingen die je nodig hebt om een taak uit te voeren. Een overzichtelijke en opgeruimde werkplek werkt ook aangenamer dan een rommelige plek.

Ik hoop dat je iets hebt aan de tips die ik hier meegeef! Laat zeker weten als ik je nog ergens mee kan helpen of als je nog verdere vragen hebt hierover. Heb jij misschien nog andere tips voor wie altijd moe is, zet ze zeker in de reacties onderaan.

Wil je meer lezen over (chronische) vermoeidheid lees dan ook mijn artikel over de lepeltheorie bij chronische vermoeidheid.

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik contacteer je zo snel mogelijk terug.

Volg me ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: