Mindfulness en Meditatie

Mindfulness en Meditatie: een manier om te ontkomen aan de rat race van de dag – Met Heart & Soul (incl. gratis download)

Vandaag een artikel over mindfulness en meditatie, in samenwerking met Petra van Heart & Soul. Mindfulness en Meditatie als een manier om te ontkomen aan de rat race van de dag. Mindfulness en Meditatie helpen je om het hoofd te bieden aan de altijd maar toenemende druk en informatie toestroom van deze tijd. We proberen alle ballen in de lucht te houden en lopen daarbij onszelf voorbij. Door je te focussen op het hier en nu, op wat jij voelt op dit moment en op wat jij nu nodig hebt, kan je even ontsnappen aan die ‘rat race’ en tot rust komen.

Wil jij graag een meditatie proberen die je helpt om het hoofd te bieden aan de drukte van de dag, lees dan zeker verder want we hebben nog een leuke verrassing voor je in petto.

Petra van Heart & Soul

Ik leerde Petra kennen als yoga instructrice en heb veel bewondering voor haar, hoe ze omgaat met mindfulness én de prachtige meditaties die ze telkens verwerkt in haar yoga lessen. Toen ik besloot een artikel te maken over Mindfulness en Meditatie – omdat het mij enorm geholpen heeft – dacht ik onmiddellijk aan Petra. Gelukkig was ze ook enthousiast om mee te werken. Ik verzamelde wat vragen voor haar, waarop je de antwoorden van Petra hieronder kan lezen.

Mindfulness en meditatie - samenwerking Gewoon Lies en Heart & Soul

Wie is Petra en waarvoor staat Heart & Soul?

Ik ben een alleenstaande co-oudermoeder van 2 prachtige jongens, 14 en 16 jaar. Wij wonen in het mooie Wellen op de Paterswinning en ik heb net level 47 bereikt in het spel hier op aarde. Van opleiding ben ik bouwkundig tekenaar en ik werk dan ook al 22jaar in de bouw. Momenteel Bij Artimar in Tongeren een natuursteen bedrijf waar o.a. veel keukentabletten geproduceerd worden. Ik doe dit in 4/5 dienstverband.

In 2018 stelde ik mezelf de vraag: “Is dit nu het leven? Is dat het nu? Huisje, tuintje, keuken….” Dan kom ik ‘toevallig’ (volgens mij bestaat toeval niet) in contact met Michaël Pilarczyk. Hij is degene die mij heeft geholpen met bovenstaande vragen. Ik ben mijn bewustzijn en wie ik ben meer en meer gaan ontwikkelen. Dit door allerlei opleidingen te volgen, veel te lezen en me te verdiepen in dingen die me enorm interesseerden. Want ik weet ondertussen: “de beste investering, is die in jezelf!”

Heart & Soul ontwaakt

Op 1 april 2019 wordt dan mijn nieuwe kindje geboren. Heart & Soul ontwaakt. Heart & Soul staat voor “Leven vanuit je hart 💖”. Alles wat ik doe of onderneem gebeurt dan ook vanuit mijn hart. De 5 kernwaarden die voor mij en dus ook voor mijn bedrijf Heart & Soul belangrijk zijn zie je afgebeeld in dit schilderij, door mezelf gemaakt.

Mindfulness en meditatie - kernwaarden Heart & Soul
  1. Gezondheid en Vitaliteit: voorgesteld door de gezonde boom en zijn stevige wortels
    Gezondheid en Vitaliteit zijn uiterst belangrijk voor iedereen denk ik, dus ook voor mij en mijn bedrijf. Als ik mezelf niet goed en stabiel voel, kan ik dit ook niet delen naar anderen.
  2. Zelfliefde en Liefde voor anderen: voorgesteld door het grote hart en de kleinere hartjes
    Ook is in de eerste plaats Zelfliefde nodig om vervolgens deze Liefde te kunnen delen met mijn naasten.
  3. Vrijheid: voorgesteld door de 3 vlinders
    Als ik iets organiseer of onderneem wil ik dat in alle Vrijheid kunnen doen. Niemand die me zegt zo of zo MOET dat.
  4. Intuïtie, gevoel, spiritualiteit: voorgesteld door het derde oog
    Ik heb ontdekt dat ik een echt gevoelsmens ben en moet dit dan ook kunnen doen vanuit mijn eigen intuïtie, mijn eigen gevoel en hiervoor stem ik me af op het universum en luister ik naar tekens en signalen die ik mag ontvangen.
  5. Dankbaarheid: dankbaarheidssymbool zijn de blaadjes in de boom
    Voor dit alles, dat ik dit op deze manier mag beleven en doen, en voor al mijn klantjes groot en klein, ben ik ONTZETTEND Dankbaar.

Je geeft ook kinderyoga. Wat is dit en wat brengt het hen?

Voor kinderen die de druk van onze huidige maatschappij niet goed aankunnen kan kinderyoga een mooie uitlaatklep zijn. We houden de groepjes bewust klein, zodat alle kinderen voldoende aandacht krijgen. Er is ook altijd nog de mogelijkheid van “Yoga for the special child” te volgen. Hier werk ik 1 op 1 met het kind en kan ik echt inspelen op hetgeen het kind op dat moment nodig heeft. Ik denk hierbij aan kinderen met bijvoorbeeld ADHD of Autisme.

Kleuter- en kinderyoga

Tijdens de lessen kleuter- en kinderyoga gaan we telkens een mooi avontuur beleven. We werken rond een thema of een verhaal en gaan houdingen doen die hierbij aansluiten. We werken er ook met ademhaling door middel van ademhalingsspelletjes. In elke les zit een heerlijke kriebelmassage en is er tijd voor een mooie droom of visualisatie. Op het einde gaan we de les verwerken met een creatieve opdracht.

Kinderyoga gaat het kind helpen zich beter in zijn vel te voelen. Het gaat zich beter kunnen concentreren en wordt er soepel en lenig van. Het kind vindt meer balans in het leven. We leren er dat je mag zijn wie je bent. In yoga is ook alles goed, niets is fout. Het gaat niet op punten. Het kind doet wat het kan of hoe hij of zij het ziet.

Tieneryoga

Tijdens de lessen tieneryoga werken we rond thema’s die hen op dat ogenblik kunnen helpen. Op deze manier krijgen ze meer vertrouwen in het leven. We werken rond angst, pesten, balans, focus en ook komen er regelmatig mooie deugden voorbij zoals respect, vrede, vriendelijkheid, dankbaarheid, enz… Deze jong volwassenen kunnen hun verhaal hier kwijt. Dingen waar ze mee zitten kunnen gedeeld worden. We vormen één hechte groep, ze voelen zich veilig onder mijn vleugels als ik het zo mag verwoorden. Er is ook altijd ruimte voor eigen inbreng.

Hoe pas jij meditatie toe tijdens jouw yoga lessen?

Tijdens mijn yogalessen, zowel met volwassenen als met kinderen, is het heel belangrijk van goed gegrond te blijven. Bij volwassenyoga is dit al makkelijker dan bij de kinderyoga, wat natuurlijk normaal is 😊. Ik probeer mijn les dus zo mindfull mogelijk te brengen. Indien ik dit niet zou doen zou kinderyoga heel zwaar en vermoeiend worden moet ik eerlijk toegeven. Dus ik blijf heel BEWUST in mijn eigen center en laat de liefde stromen.

In elke les die ik geef zit op het einde een ontspanningsmeditatie. Binnen de yoga noemt men dit ook de Savasanna. We gaan heel bewust elke stukje van ons lichaam ontspannen. Wanneer we ons dan in een ontspannen staat bevinden brei ik er nog een meditatie aan vast, waar altijd een mooie boodschap inzit voor degene die hem beluisterd. Ook wordt er soms een affirmatie in verwerkt. Op deze manier laat je de yogahoudingen die je tijdens de les gedaan hebt op een rustige manier op je lichaam inwerken en werk je aan je bewustzijn. Ik vind dit ontzettend fijn om te doen.

Je geeft ook Shiatsu. Kan je daar iets meer over vertellen?

Shiatsu is een energetische massage die uitgevoerd wordt op de kledij en dit terwijl je op een tapijt op de grond ligt. We gaan tijdens een behandeling eventuele blokkades wegnemen die vast zitten in jou energetische lichaam. Zelf maak ik connectie met het Universum en de energie die ik ontvang geef ik via mijn handen door aan jou lichaam.

We werken er aan de meridianen, dit zijn energiebanen die in je lichaam stromen. Zij zorgen voor je Chi, je Prana, je Levensenergie. Je hebt Yin en Yang meridianen, het zijn kanaaltjes die de Chakra’s met mekaar verbinden. Met Shiatsu gaan we deze Chakra’s en meridianen meer in balans brengen met mekaar. We gaan als het ware werken aan je parasympathisch zenuwstelsel. Dit zorgt voor ontspanning, rust en werkt helend.

Een behandeling duurt ongeveer 70 minuten. We raden aan van de eerste 5 behandelingen te nemen met een maximale tussenpauze van 10 dagen, daarna kan je geleidelijk aan afbouwen en bv maandelijks, of 6 wekelijks een onderhoudsbeurt nemen.

Hoe kwam jij in contact met Yoga, Mindfulness en Meditatie?

Op mijn 28ste voelde ik me niet goed in mijn vel. Ik zakte letterlijk en figuurlijk door mijn knieën. De reguliere artsen vonden niet meteen wat er aan de hand was. Ik ben dan in contact gekomen met een spirituele dame, Rosa Conçeicao Soares de Fatima. Zij is van Portugeese afkomst en heeft me toen voor het eerst in contact gebracht met spiritualiteit. Ze leerde me wat Chakra’s zijn, wat Aura’s zijn en ze leerde me mediteren.

Gestart met Meditatie

Ik had op dat moment geen flauw idee van wat ik moest doen of moest voelen. Ze wist me te vertellen dat ik paniekaanvallen kreeg en een soort van hyperventilatie. Door middel van ademhaling, meditatie en handoplegging hielp ze mij erdoor. Omdat dit alles me zo enorm boeide en aansprak ben ik me er geleidelijk aan in gaan verdiepen en las ikallerhande boeken over dergelijke onderwerpen.

Door jezelf te gaan verdiepen in deze onderwerpen, werk je aan jezelf. Je wordt wijzer en je gaat automatisch meer mindfull gaan leven. Dit omdat je meer gaat leven vanuit je hart, vanuit je gevoel. Je voelt meteen of iets goed zit of niet. Voelt het niet goed, dan doe je het ook niet. Luisteren naar je intuïtieve gevoel is zo belangrijk. Iedereen kan dit leren.

Vervolgens kwam Yoga erbij

Yoga kwam er dan een aantal jaar geleden nog bij. Ongeveer 5 jaar geleden had ik te maken met een burn-out. Dan ben ik voor het eerst yoga beginnen doen, thuis op mijn eentje. Ik voelde meteen dat dit ontzettend goed aansloot bij al de andere dingen die ik deed. En zo werd het één mooi geheel.

Dus je ziet, alle tegenslagen die ik in mijn leven ben tegen gekomen hebben me uiteindelijk mooie dingen gebracht. Zo bekijk ik nu ook het leven, als er iets gebeurt waarvan je even een mokerslag krijgt, dan ben ik ook even van mijn melk hoor, maar vrijwel meteen erna denk ik: dit moet zo zijn, er is een reden voor. Dus leven vanuit vertrouwen is zo mooi 🙏

Welke rol speelt Mindfulness en Meditatie in jouw leven? Wat betekent het voor jou?

Zoals ik al vertelde, als je meer en meer gaat leven vanuit je gevoel, dan ga je automatisch meer mindful door het leven. Ik kan nu die drukte en hectische toestanden niet meer hebben. Ik heb ook jaren lopen roepen tegen mijn kids toen ze nog klein waren. Als het een opgefokte boel was op het werk, voelde ik dit zo mijn lichaam binnenstromen en nam ik dit ook mee naar huis.

Door mindfull in het leven te staan, goed gegrond te blijven in alle situaties, hoe erg ook, kan je veel meer aan. Je blijft beter in balans, men krijgt je minder vlug uit je lood geslagen of als het gebeurt kan je vlugger de knop terug omdraaien en verder gaan.

Door meditatie wordt je rustiger, je hart gaat rustiger kloppen, hierdoor gaat je bloed rustiger stromen en als je bloed rustiger stroomt ben jij ook rustiger. Als jij en je energie om je heen rustig is, draag je deze rust ook uit naar je omgeving. Zij gaan dit op hun beurt voelen en ook zij gaan rustiger worden.

Zelf ben ik ook een actieve bezige bij en ik heb dan ook regelmatig meditatie nodig om bewust eens even niets te doen. Hoe vaker je dit doet, hoe beter dat dit lukt. Ik doe dit nu al jaren en als ik ga zitten en me afstem op hierboven, voel ik vrijwel meteen de energie stromen. Op deze manier laad ik mezelf op en kom ik tot rust.

Wat is het verschil tussen Mindfulness en Meditatie?

Mindfulness is een manier van leven

Mindfulness is een manier van leven die je jezelf kan aanleren. Je gaat leren van stress en spanning los te laten en je leert terug te leven in het NU. Zoals ik al vermeldde, meestal hebben wij onze automatische piloot op staan en vliegen we van A naar B zonder er bij stil te staan waarmee we bezig zijn.

Mindfulness kan je op alle vlakken in je leven gaan toepassen. Als jij een stukje fruit eet in de middag, eet je dan enkel je fruit, proef je wat je eet, is het zacht, welke kleur heeft, is het zuur, enz… of ben je terwijl aan het scrollen op je GSM en heb je eigenlijk helemaal geen aandacht voor je fruit?

Mindful met je kinderen omgaan. Als jij je kinderen s’avonds een verhaaltje voorleest, waar ben je dan met je gedachten? Ben je al aan het nadenken, dat als ze zo meteen in bed liggen, je nog vlug een machine was kan opzetten? Of wanneer ze jou iets aan het vertellen zijn, wat een beetje langdradig is, ben je dan aan het denken, ja ja het is al goed rond nu maar af? Of neem je ECHT tijd om het verhaal te vertellen met de juiste intonatie en met je aandacht bij je kids en je verhaal? En kan jij ECHT naar je kinderen luisteren, ook al is het langdradig?

Mindfulness is een nieuwe manier van leven, een nieuwe manier om het leven te ervaren. Door dit toe te passen ga je een betere balans vinden tussen werk en privé. Het gaat er niet om te willen worden als die of die, neen het gaat erom een dieper contact te maken met je innerlijke zelf. Wie ben ik echt diep vanbinnen, wat zijn mijn kernwaarden en leef ik hier ook naar?

Meditaite is een moment van rust

Meditatie is iets wat je kan gaan toepassen om je te helpen Mindfull door het leven te gaan. Meditatie brengt je rust en stilte, in de stilte vind je de antwoorden. Het verlaagt ook je bloeddruk, werkt op je parasympatisch zenuwstelsel en brengt ontspanning. En tenslotte werkt meditatie ook helend.

Door meditatie gaat je hart langzamer pompen, je bloed gaat langzamer stromen en je wordt rustiger. Wanneer je elke dag even tijd maakt om te mediteren ga je een ander mens worden, je zal anders naar de dingen gaan kijken en je minder vlug gaan opjagen. Onze geest heeft dagelijks verzorging nodig, meditatie is hier een heel goed hulpmiddel voor.

Samenvattend

  • Mindfulness is een manier van leven, toe te passen op alle vlakken in je leven, gedurende alle handelingen tijdens je dag.
  • Meditatie is een moment van rust wat je een aantal keer per dag kan inlassen om bewust ontspanning te creëren.

Hoe verloopt een mindfulness meditatie?

Goh… voor mij is een meditatie altijd Mindful. Ik zet me neer of ga liggen en stem me af op datgene wat ik op dat moment nodig heb. Dit kan liefde zijn, rust, stilte, een leeg hoofd, … . Vaak ook helemaal niets, dan ga ik gewoon zitten, zet mijn muziek op en begin en dan zie ik wel wat het me brengt.

In het begin als je begint te mediteren, weet je niet wat je moet voelen, wat je moet zien. Wel dat is het nu net, je moet NIETS voelen of je moet NIETS zien. Je kan of hoeft helemaal geen cursus te gaan volgen over ‘leren mediteren’. Heb ik ook nooit gevolgd. Het is door het regelmatig te doen, door er dingen over te lezen, door zelf te ervaren, proberen en voelen, dat je leert wat mediteren is.

Geleide meditaties

Zelf vind ik het aangeraden als beginner om te luisteren naar geleide meditaties. Als je je dan focust of afstemt op de stem die je hoort en luistert en toepast wat deze stem je zegt, lukt het beter om je aandacht minder te laten afdwalen. Als je merkt dat je aandacht toch af en toe afdwaalt, wat in het begin zeker het geval zal zijn, ga dan met je aandacht naar je ademhaling. Volg je adem in en uit je lichaam, ondertussen denk je dan aan niets anders.

Ook loopt niet elke meditatie even vlot, dat moet ook helemaal niet. De ene dag is de andere niet, het ene moment is het andere niet. Begin ook met korte meditaties. Naarmate je het vaker en wat langer doet, kan je ze langer maken. Of s’ochtends een korte, wegens weinig tijd en s’avonds een langere om lekker te ontspannen voor het slapen gaan bijvoorbeeld

Wat is het doel van mindful leven volgens jou?

Dat je je minder zorgen maakt over de toekomst. Dat je meer in het NU gaat leven en van de momenten NU geniet. Het is een manier om bewust, mentaal wat meer bezig te zijn met wat er NU gaande is en minder met de toekomst of het verleden.

Leven vanuit liefde

Weet je, wij zijn opgegroeid in een maatschappij waar iedereen altijd alles wil hebben, waar het nooit genoeg is, we gaan werken voor geld om allerlei materiële dingen te kunnen kopen. Wel zelf ben ik hier een stukje vanaf gestapt. Uiteraard moet je een dak boven je hoofd hebben en eten hebben om jezelf en je gezin te voeden. Maar MOET je daarom van alles en veel te veel tegen je zin gaan doen? Heb je deze, soms dure materiële dingen echt nodig om gelukkig te zijn?Als je leeft vanuit liefde en elke dag die liefde deelt met de mensen om je heen, dan kan het leven zo mooi zijn. En dit kan je doen door een liefdevolle knuffel, een kriebelmassage, een kopje thee maken voor iemand, enz… dit kost geen geld, enkel liefde en wat tijd.

Die Liefde die kan je gaan voelen en gaan laten stromen, door na te denken over wat er nu ECHT belangrijk is in je leven. Op welke plaats ben jij gelukkig? Wanneer ben jij gelukkig? Waar ben je dan? Met wie ben je dan? Hoe voelt jou lichaam op dat moment? Hoe voelt jou lichaam na een hectische werkdag? Het zijn zo eenvoudige vraagjes die je helpen om bewust te worden van het huidige moment. Je gaat op deze manier kijken naar wat er diep vanbinnen in jou speelt en wat er rondom jou gebeurt.

Genieten van simpele dingen

Op deze manier ga je minder het gevoel hebben dat je geleefd wordt. Dat je dagen voorbij vliegen terwijl jij je automatisch piloot hebt opstaan. Onze drukke maatschappij, ons druk gezinsleven zorgt ervoor dat we soms vergeten te genieten, van de simpele kleine dingen in het leven. Ik heb dit terug geleerd en kan echt tijd maken om te genieten van een vlinder in mijn tuin. Van een prachtig wolkendek aan de hemel. Genieten van de kleine dingen in het leven.

Wat zijn de grootste voordelen van regelmatig mediteren?

Je kan meditatie toepassen om je geest tot rust te brengen. Het brengt je een diepe, bewuste ontspanning. En dan bedoel ik niet de ontspanning die jij krijgt als je met een glas wijn naar een mooie Netflix serie zit te kijken.

Zoals ik ook al eerder vertelde is meditatie goed om meer mindful door het leven te gaan. Je gaat meer in het NU leven en hierdoor ga je minder vlug last hebben van depressies. Mensen met een depressie leven vaak in het verleden of in de toekomst en piekeren hierdoor te veel. Door meditatie ga je dus meer in het moment leven en is er minder kans op depressie.

Minder vlug uit balans te brengen

Hoe zit het met jouw emoties? Iemand die regelmatig mediteert zal emotioneel beter in balans zijn. Er gebeurt zoveel in de wereld rondom jou, je wordt als het ware soms naar alle kanten getrokken. Wel iemand die regelmatig mediteert zal gemakkelijker in zijn eigen centrum kunnen blijven. Hij of zij is minder vlug uit balans te brengen. Je kan niets doen aan de gebeurtenissen die zich afspelen in de wereld, maar wel hoe jij hierin staat en hiermee omgaat.

Beter informatie verwerken

Door meditatie gaan er bepaalde golven in onze hersenen toenemen, meerbepaald de Alpha Golven. Deze golven zorgen ervoor dat je beter kan leren en dat je meer informatie kan verwerken. We zijn creatiever en gaan onze beide hersenhelften gebruiken. We gaan niet enkel denken met ons hoofd, maar ook meer voelen met ons hart. Je kan je beter concentreren en focussen.

Je gelukkiger voelen

Nu doordat je beide hersenhelften meer gaat gebruiken, gaat de verbinding tussen de hersenhelften vergroten, dit gaat ervoor zorgen dat je je gelukkiger gaat voelen. Angst, sommige mensen schrikken vlug en hevig wanneer er iets ernstigs gebeurt, wel door meditatie ga je deze schrikreactie kunnen verminderen. Angst hangt ook weer samen met stress en depressie. Meditatie is dus heel belangrijk voor deze gebieden.

Beter immuunsysteem

Meditatie helpt je immuunsysteem beter te ontwikkelen. Mensen die mediteren zijn minder vatbaar voor allerlei kwaaltjes en gaan gezonder en relaxer door het leven en zoals ik al vermeldde, het verlaagt ook je bloeddruk.

verbetert je slaap

En…. een heel groot voordeel is dat meditatie helpt om je slaap te verbeteren. Je gaat er vlugger door inslapen, je slaapt dieper en rustiger, je voelt je echt uitgerust als je wakker wordt. Als jij een goede nachtrust hebt gehad, ben je de volgende dag een aangenamer mens. Dus de kwaliteit van je leven gaat er door verbeteren.

Je ziet meditatie heeft alleen maar voordelen en wat voor voordelen…? Meteen starten zou ik zeggen, hihi

Kan Mindfulness en Meditatie helpen bij depressie of burn-out en hoe dan?

Jazeker, hier twijfel ik geen seconde aan. Ik heb gezien, gevoeld en ervaren hoe het mij in al mijn transformatie processen in het leven heeft geholpen. Wat het mij heeft gebracht tijdens al mijn levels.

Alle tegenslagen, groot en klein, die in je leven opduiken zijn er om uit te leren. Naarmate we ouder worden gaan we bewuster in het leven staan. Deze tegenslagen komen op ons pad om ons wakker te schudden. Depressie en burn-out zijn signalen die we krijgen van ons lichaam, om ons duidelijk te maken dat we onze levensstijl onder de loep mogen nemen.

Er is nood aan verandering. Leven we gezond? Eten we gezond? Doen we aan sport? Maken we tijd voor onszelf? Is er tijd voor ontspanning? Wat kunnen we anders doen? Hoe kunnen wij ons leven inrichten, zodat we toch wat tijd kunnen maken voor onszelf? Hoe kunnen wij gaan leven vanuit ons hart? En zeg nu niet, hier thuis is dat niet haalbaar om wille van dit of dat… het is altijd haalbaar. Als je plots doodziek bent, moeten ze ook zonder jou kunnen.

Dus aub lieve mensen, als je ergens mee zit, ergens mee worstelt, als je jezelf neerslachtig voelt, op, moe, een burn-out hebt, enz… ga dan eens voor jezelf kijken wat jij met JOU leven wil. Mindfulness en meditatie gaan je hier al een heel stuk mee op weg helpen.

Dankjewel Petra

Dankjewel Petra voor de mooie en eerlijke antwoorden! Het was een plezier om je beter te leren kennen en samen te werken voor dit artikel. Het heeft me ook geholpen om in de afgelopen eindejaarsperiode weer wat bewuster in het leven te staan. Genieten van het hier en nu en dankbaar zijn voor wat we hebben.

Je kan Petra vinden via haar Facebook pagina Heart & Soul. Naast yoga voor kinderen en volwassenen kan je bij Petra ook terecht voor Shiatsu.

Wat betekent Mindfulness en Meditatie voor Gewoon Lies

Eerste stapjes in meditaties

Tijdens mijn burn-out maakte ik kennis met mindfulness en meditatie op aanraden van mijn psycholoog. Op dat moment stond ik er echter heel weigerachtig tegenover. Ik geloofde niet dat ik daar beter van zou worden, ik had daar geen tijd voor, dat is niets voor mij, en ga zo maar door.

Toch probeerde ik het een keer. Ik kon de aandacht niet bij de oefening houden, wat mijn gevoel alleen maar bevestigde. Ik kon gewoonweg niet mediteren. Wist ik toen veel dat het net veel oefening vraagt om je gedachten bij de meditatie te houden. Dat het afglijden van je gedachten niet erg is, als je maar steeds terug naar de oefening keert.

Meditaties tijdens mijn revalidatie

In de weken en maanden die daarop volgden kwam ik steeds terug in contact met mindfulness: via social media, mijn revalidatie traject en de yoga sessies die ik volgde bij Petra van Heart & Soul. Ik stelde me er deze keer wel voor open en gaf het opnieuw een kans. Ik begon nu met heel korte en geleide meditaties rond de ademhaling. Vanaf dat moment voelde ik de kracht van mediteren. Het bracht me rust, ik kon me even afsluiten van mijn omgeving en me focussen op mezelf. En zo lukte het om stilaan meer uitgebreide meditaties te gaan doen.

Mindfulness en meditatie bleek een enorm positieve invloed te hebben op het herstel van mijn burn-out en de daaropvolgende chronische stress en vermoeidheid.

Rustmomenten tijdens drukke periodes

Ondertussen doe ik nog steeds af en toe een meditatie en probeer ik in mijn dagelijks leven ook meer bewust te leven, in het hier en nu. Het helpt me als het leven weer even te zwaar voor me wordt. Het geeft me een rustmoment tussen alle drukte door.

Gratis download

De app die ik meestal gebruik is VGZ Mindfulness, maar er bestaan nog tal van andere apps die meditaties aanbieden, zoals bv. Headspace. Ook YouTube is een bron van inspiratie voor meditaties.

Als je door het bos de bomen niet meer ziet en niet weet waar te beginnen hebben we goed nieuws voor jou! Schrijf je hieronder in en ontvang gratis een ontspanningsmeditatie ingesproken door Petra van Heart & Soul in je mailbox!

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik contacteer je zo snel mogelijk terug.

Volg me ook:

2 reacties op “Mindfulness en Meditatie: een manier om te ontkomen aan de rat race van de dag – Met Heart & Soul (incl. gratis download)”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *