Meteen naar de inhoud
omgaan met je emoties

Leer omgaan met je Emoties – De kracht van focussen (incl. gratis cursus)

Je hebt net het hele huis gepoetst en dan komt zoonlief binnen, zich van geen kwaad bewust. Met zijn schoenen vol modder maakt hij op een mum van tijd het hele huis. Je voelt de kwaadheid in je opborrelen en voor je het weet sta je te roepen en tieren naar zoonlief. Wat denkt hij wel? Je werkt je uit de naad en niemand houdt er rekening mee!

Herken jij dit? Weet je ook wel dat roepen geen zin heeft, maar kan je je niet bedwingen op zo’n moment? Heel herkenbaar! Maar goed nieuws, in dit artikel leer ik je hoe je beter kan omgaan met je emoties. Hoe je jezelf onder controle kan houden zonder je emoties te verdringen of negeren. Ik leer je luisteren naar je emoties, met behulp van “de kracht van focussen”.

Wat zijn emoties?

Emoties komen vaak onverwacht opzetten en nemen de volledige controle over. Vaak zijn deze emoties niet rationeel te verklaren en zijn we op zo een moment absoluut niet voor rede vatbaar. De emotie heeft ons helemaal in zijn greep. Maar wat is dat nu een emotie?

Een emotie is een innerlijke beleving of gemoedsbeweging als vreugde, angst, boosheid, verdriet dat door een bepaalde situatie wordt opgeroepen of spontaan kan optreden. Emoties zijn subjectieve belevingen en gaan samen met lichamelijke reacties en gezichtsuitdrukkingen en gedrag.

Wikipedia

Deze defintie uit wikipedia geeft een heldere uitleg, maar vertelt ons niets over het doel van emoties. Waarom ervaren wij emoties? En waarom is het zo belangrijk om naar onze emoties te luisteren? Nog even geduld, dit komt zo aan bod.

Soorten emoties

Vaak wordt er gesproken over 4 basis gevoelens of basis emoties:

  • Blijdschap
  • Boosheid
  • Verdriet
  • Angst

Daarnaast kunnen we nog tal van andere emoties ervaren, maar meestal is het dan een emotie die ons werd aangeleerd . Deze emoties worden verdeeld in twee groepen:

  • Positieve emoties: rustig, veilig, vertrouwd, dankbaar, trots, hoopvol, …
  • Negatieve emoties: onzeker, jaloers, gekwetst, woedend, verveeld, …

Boodschappers van behoeften

Waarom is het zo belangrijk om naar onze gevoelens of emoties te luisteren? Omdat emoties je vertellen hoe je je voelt, wat je (niet-vervulde) behoeften zijn. Daarom worden emoties ook wel boodschappers van behoeften genoemd. Als een bepaalde behoefte niet vervuld is zal er een gevoel of een emotie in je opduiken.

Het is belangrijk om je emoties altijd serieus te nemen. Door middel van een emotie probeert je lichaam je iets duidelijk te maken. Je lichaam laat je weten dat er niet voldaan is aan één van je behoeften. Het is dan ook belangrijk dat we op een constructieve manier met onze emoties omgaan.

Wat werkt niet?

Maar wat is dat dan, op een constructieve manier met onze emoties omgaan? En hoe doe je dat? Laten we eerst even kijken wat niet werkt, wat we dus best niet doen.

1. Wegdrukken of negeren van emoties

Je kan je emoties vergelijken met het dashboard van een auto. Als er een lampje gaat branden toont dit aan dat er iets mis is. Als je dit lampje lang genoeg negeert zal dit lijden tot een probleem. Zo ook met je emoties.

afsluiten van emotie

Het afsluiten van je emoties ontstaat vaak uit angst om overgenomen te worden door je emoties, om de controle te verliezen. Maar door het negeren van je emoties verlies je het contact met jezelf en wat je echt nodig hebt. Op termijn kan je op deze manier helemaal van jezelf vervreemden. Geen goed idee dus.

2. Je emoties de overhand laten nemen

Een tweede valkuil is dat je emoties de overhand gaan nemen en jou gaan regeren. Ze nemen de volledige controle over. Je bent je emotie in plaats van dat je een emotie hebt. Achteraf begrijp je je reactie zelf niet helemaal of schaam je je zelfs voor je gedrag. Maar je had jezelf op dat moment gewoonweg niet meer in de hand.

emotie zijn

Emotionele brein vs. Denkende brein

Hoe komt het nu dat je jezelf zo kunt verliezen? De reden hiervoor is dat je emotionele brein de overhand neemt over je denkende brein. We worden allemaal geboren met een emotioneel brein. Dit deel van je hersenen zorgt ervoor dat je soms irrationeel en emotioneel kunt reageren. Tijdens het opgroeien ontwikkel je ook je denkende brein, waardoor je meer gaat nadenken en rationeel reageren.

Emotionele breinDenkende brein
IrrationeelRationeel
EmotioneelDenken
Geen logicaLogica

Het emotionele brein is veel sneller en sterker dan het denkende brein. Wat gebeurt er als je je emoties niet de baas bent? Je emotionele brein neemt het over en je gaat emotioneel en soms ook irrationeel reageren. Op dat moment heb je geen toegang meer tot je denkende brein.

emotionele thermometer

Wat werkt wel?

Het is duidelijk, je mag je emoties wel hebben en voelen, maar je mag je emoties niet worden. Om je emoties de baas te blijven moet je groter worden dan je emoties. Als je je emoties onder controle wilt houden, is het de bedoeling dat je het denkende brein inschakelt om constructiever te leren omgaan met je emoties.

omgaan met je emoties

Leer in contact te staan met jouw emoties op een gepaste manier. Dit kan je leren door te focussen op je lichaam. Zoek naar wie jij bent, wat jij wilt, wat jij nodig hebt, wat jij voelt, …. Zo leer je je emoties serieus te nemen zonder je emoties de leiding te geven. Indien je je emoties helemaal aanvaardt kan je erover praten en er uiteindelijk ook aan werken.

Hoe ga jij met negatieve emoties om? Laat je ze toe of verzet je je ertegen? Laat je je emoties alles overheersen of ben je eerder het type dat zijn/haar emoties wegdrukt?

Groter worden dan dat wat jou klein houdt

Vanuit je rationele bewustzijn, je denkende brein, kunnen beslissen ‘Wat ga ik hiermee doen?’ is groter worden dan je emoties, groter worden dan dat wat jou klein houdt. Dit wil zeggen dat je je niet laat overmeesteren door je emoties, maar ze ook niet wegduwt.

omgaan met je emoties

Maar hoe doe je dat nu concreet, groter worden dan je emoties? Daarover heeft Ann Weiser Cornwell een prachtig boek geschreven: “De kracht van focussen, luisteren naar je lijf kan je leven veranderen“.

Focussen begint met een ervaring die iedereen kent: iets voelen in je lijf dat te maken heeft met wat er in je leven speelt. Als je de zenuwen in je buik hebt op het moment dat je iets moet zeggen in het openbaar, of als je spanning in je borst voelt bij de gedachte dat je straks een belangrijk telefoongesprek moet voeren, dan ervaar je wat we bij focussen een ‘gevoelsnotie’ noemen, een lichamelijke gewaarwording die iets betekent. En wat doe je als je de zenuwen hebt, of een gevoel van spanning, of een verstikkend gevoel in je keel? Als je net zo bent als de meesten van ons, probeer je ervan af te komen. Wat niet bij je opkomt – tenzij je kunt focussen – is: luisteren naar dat gevoel, het de kans geven iets tegen jou te zeggen

Uit het boek “De kracht van focussen” – Ann Weiser Cornell

in 5 stappen leren omgaan met je emoties

Focussen is een manier om een andere relatie met jezelf aan te gaan. Als je groter wordt, wordt je kalmer omdat je niet langer vastzit in een te kleine wereld. Je hebt een groter perspectief en bent niet meer overgeleverd aan je emoties. Op deze manier omgaan met je emoties kan je leren door een aantal eenvoudige, maar tegelijkertijd ook moeilijke, stappen te volgen.

Wil jij ook leren focussen en op die manier je emoties beter onder controle houden? Ben je bereid 5 dagen lang een oefening uit te voeren, stap voor stap? Iedere dag een oefening die voortbouwt op de vorige. Wil jij aan de slag gaan met jezelf en radicaal aanvaarden wat er is? Download dan snel de gratis 5-daagse cursus “Groter worden dan dat wat jou klein houdt” en sta versteld van het resultaat!

Je zal snel merken dat het werkt als je het gaat toepassen. Aan het einde van deze cursus het je een aantal vaardigheden onder de knie om moeilijke gevoelens op te merken én je ertoe te verhouden. Je moet het uiteraard echt gaan doen. Door enkel de verschillende stappen door te lezen gaat er niets veranderen.

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik contacteer je zo snel mogelijk terug.

Volg me ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: