wandeling woensdag 5

Hoe onze wandel challenge verliep. Haalden we ons doel?

Vorige week postte ik een artikel over onze wandel challenge. De bedoeling was om samen met de kinderen zo veel mogelijk km’s te wandelen tijdens de tweede week van de verlengde herfstvakantie. Wij kozen ervoor om als doel 30km voorop te stellen. Lees verder en ontdekt hoe onze wandel challenge verliep. Haalden we ons doel?

wandel challenge dag 1

Ik kan alvast verklappen dat we er al een leuke filmavond met Doritos hebben opzitten én dat we zelfs aan een tweede challenge kaart begonnen zijn :-). Lees zeker verder hoever we geraakt zijn op deze tweede kaart.

Zaterdag 7 november 2020

Zaterdag gingen we van start met onze wandel challenge en vertrokken naar de Ardennen voor een wandeling van ongeveer 12km. Gepakt met voldoende drinken en een lunchpakket, ging het richting Stavelot, waar we de wandeling van het forellenpad deden.

Het was een prachtige wandeling, inclusief ideaal wandelweer, met een combinatie van adembenemende uitzichten over de vallei van de Amblève, smalle bospaden en wandelpaden door grote weiden. Heel af en toe vroegen de kinderen hoe lang de wandeling nog ging duren, maar ze amuseerden zich vooral met klimmen en klauteren, wat aandacht van mama en poseren voor de foto’s :-).

Na de wandeling was iedereen super blij want we hadden die dag 13km in de benen en we konden onze wandelkaart dus al voor bijna de helft inkleuren.

hoe onze wandelchallenge verliep: dag 1

Zondag 8 november 2020

Op zondag deden we het wat rustiger aan na de lange wandeling van zaterdag. We trokken naar een klein natuurgebied in ons eigen dorp, de Broekbeemd. Hier was een foto zoektocht uitgewerkt door de school.

De foto zoektocht was een super tof initiatief van meester Koen en Juf Tine! De vragen waren niet al te moeilijk, maar wel leerrijk. Zo moesten ze bijvoorbeeld het aantal knotwilgen tellen te beginnen vanaf een grote wilg. Sindsdien hoor ik tijdens het wandelen vaak ‘Kijk daar, een knotwilg’. Weer iets bijgeleerd dus :-).

Na de fotozoektocht konden we alweer 4km inkleuren! We eindigden het weekend met al 17km op onze kaart.

hoe onze wandel challenge verliep dag 2

Maandag 9 november 2020

Ook maandag bleven we in de buurt en deden een cluedo spel, uitgedacht door de Scouts van Wellen (Welsco). Ook hier weer een super leuk idee uitgewerkt om onze kinderen in beweging te krijgen.

Er was een leidster vermoord en we kregen een aantal mogelijkheden over hoe, waar, wanneer en door wie de moord was gepleegd. Tijdens de wandeling kwamen we regelmatig kaartjes tegen met plaatsen, tijdstippen, gebeurtenissen en daders. Wat op de bordjes stond was niet de juiste oplossing en konden we dus doorstrepen.

Jammer genoeg vonden we niet alle kaartjes, maar met wat logisch nadenken kwamen we toch tot een oplossing. Nu maar duimen dat het de juiste is. En mooi meegenomen, de zoektocht leverde ons alweer 5km op voor onze wandelkaart. We komen met 22km al in de buurt van ons doel.

hoe onze wandel challenge verliep dag 3

Dinsdag 10 november 2020

Even terug naar de foto zoektocht uitgewerkt door meester Koen en juf Tine. Er was nog een schiftingsvraag ‘Hoe lang deden de meester en juf over de wandeling?’. Om hier een goed antwoord op te geven moesten we de wandeling nogmaals doen, zonder overal te stoppen om antwoorden op te schrijven.

De lockdown maakt ons creatief in het ontmoeten van de mensen die we graag zien. Tijdens deze wandeling ging oma mee wandelen, een volledig corona-proof alternatief voor een bezoekje aan de grootouders.

Tijdens de wandeling kwamen we ook nog vriendjes tegen die dezelfde foto zoektocht probeerden op te lossen. De kinderen waren zo blij om elkaar weer terug te zien. Op zo momenten besef je nog eens extra dat kinderen ook echt nood hebben aan sociaal contact en spelen met hun vriendjes.

Net zoals zondag konden we ook nu ook weer 4km toevoegen aan onze wandel kaart. Nog 4km te gaan om ons doel van 30km te bereiken.

Woensdag 11 november 2020

Woensdag, een vrije dag voor ons allemaal, dus besloten we er weer een grote wandeling van te maken. We vertrokken van bij ons thuis door de Haspengouwse velden richting de Grote Beemd, waar we een zelf uitgestippelde wandeling van 9km aflegden.

Wat waren de kinderen blij toen we thuiskwamen, want het was filmavond! We haalden met gemak onze wandel challenge van 30km. Na het avondeten nestelden we ons in de zetel met een dekentje en de beloofde Doritos voor de kinderen. We keken samen naar de film ‘Wolfje Weerwolfje’ en mama genoot van haar 3 wolfjes dicht bij haar te hebben :-).

hoe onze wandel challenge verliep dag 5

Nu hadden we dus wel 5km meer gewandeld dan het vooropgestelde doel. En het was nog maar woensdag. Maar daar vonden we snel iets op, we startten gewoon een tweede wandel challenge kaart. Hoeveel km’s gingen we nog doen de komende twee dagen? En welke beloning hing er aan vast?

Deze keer liet ik de kinderen zelf beslissen en ze kozen voor een spelletje Rocket League op de Playstation samen met mama, voor iedere 10km die we nog zouden wandelen. Zo gezegd, zo gedaan en die avond hing er al een bijkomende wandelkaart op in onze living.

Donderdag 12 november 2020

Op donderdag wou ik nog eens in het bos gaan wandelen. Ik koos voor Domein Nieuwenhoven in St-Truiden. Hier komen we iedere herfst wandelen en ook de schooluitstappen naar het bos gaan hier meestal door. Er zijn een paar mooie boswandelingen van 3 tot 4km, maar ik wou deze keer de grote wandeling van ongeveer 8km proberen.

Op zich een mooie boswandeling, alleen jammer dat een groot stuk van de wandeling langs de grote weg loopt, wat niet zo aangenaam is met kinderen. Eens terug in het bos konden ze weer naar hartenlust rondrennen.

Op de voorlaatste dag van onze wandel challenge kwam er nog eens 9km bij en moest mama geloven aan een spelletje Rocket League, voetballen met auto’s. Ik had dit nog nooit gespeeld en bakte er dus niets van, tot groot jolijt van de kinderen.

hoe onze wandel challenge verliep dag 6

Vrijdag 13 november 2020

Op vrijdag stelde ik een rustdag voor, we hadden immers al 44km gewandeld de voorbije week. Maar nee hoor, de kinderen wilden er niets van weten en hup we trokken er alweer op uit. Omdat we niet zo veel tijd hadden vertrokken we opnieuw van bij ons thuis richting de Grote Beemd.

Hier hebben we tijdens de eerste lockdown zo veel gewandeld dat we de beemd ondertussen vanbinnen en vanbuiten kennen. Ik kan dus makkelijk de wandeling aanpassen aan het gewenste aantal kilometers. We hadden nog 6km nodig om de twee wandelkaarten vol te krijgen.

De laatste dag van de wandelchallenge, met als resultaat 50km gewandeld! Niet enkel voor de kinderen, maar ook voor mij een overwinning. Als ik bedenk dat ik een jaar geleden nog niet in staat was om een wandeling van meer dan 4km af te leggen is mijn gezondheid en conditie er toch stevig op vooruit gegaan!

En uiteraard sloten we onze fijne week samen af met nog een spelletje Rocket League. Deze keer had ik het al wat beter onder de knie en kon ik 1 wedstrijdje van de 3 winnen! Kids happy, mama happy!

Hoe onze wandelchallenge verliep: 50KM op 6 dagen tijd.

hoe onze wandel challenge verliep

Ik hoop dat jullie ook genoten hebben van wat extra tijd samen tijdens deze verlengde herfstvakantie! Misschien zelfs ook met leuke wandelingen of andere buiten activiteiten. Laat zeker een reactie na met hoe jullie deze week doorbrachten.

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik contacteer je zo snel mogelijk terug.