hoofd leegmaken

Hoe maak je je hoofd leeg? Leer hier 5 manieren om te stoppen met piekeren.

Hoe maak je je hoofd leeg? Een vraag die velen zich stellen, zeker in deze moeilijke tijden waarin het corona virus dreigt alle activiteit in ons leven weer stil te leggen. Het moment waarop velen de ganse dag door piekeren.

Daarom is het nu meer dan ooit belangrijk om je hoofd af en toe leeg te maken en tot rust te komen. Want piekeren en een vol hoofd kosten enorm veel energie. Energie die je beter kan gebruiken voor andere dingen.

Maar hoe doe je dat nu, je hoofd leegmaken? In dit artikel reik ik je 5 manieren aan die je kunnen helpen om te stoppen met piekeren, om je hoofd leeg te maken en je gedachtegang even op pauze te zetten.

1. Braindump

De eerste manier om je hoofd leeg te maken is een braindump. Deze oefening is ideaal op momenten dat je hoofd helemaal vol zit, wanneer je het gevoel hebt niet meer te kunnen nadenken of eenvoudige taken te kunnen uitvoeren.

Neem een wit blad, of een lege pagina in een schriftje, en ga zitten. Schrijf vervolgens alles op wat er in je hoofd opkomt. Er hoeft geen structuur of logica in te zitten. Schrijf de gedachten gewoon op in volgorde dat ze in jouw hoofd voorkomen.

Op deze manier hou je grote schoonmaak in je hoofd, waardoor je alles wat je hebt opgeschreven kan wissen uit je gedachten. Je zal je een stuk lichter voelen na bijvoorbeeld een half uurtje schrijven.

2. Piekermoment

Wat ook kan helpen is dagelijks een piekermoment inlassen. Dit is een dagelijkse oefening die er voor zorgt dat je hoofd nooit helemaal vol komt te zitten. Het uitgangspunt hierbij is: “tijdens het piekermoment is piekeren toegelaten, de rest van de dag niet”.

Neem daarom dagelijks, liefst iedere dag rond hezeflde tijdstip, 10 of 15 minuten de tijd om te ‘piekeren’, om je gedachten de vrije loop te laten. Ook nu schrijf je alle gedachten neer die in je op komen. Dat kan gaan over wat je nog moet doen, waar je je zorgen om maakt, de vragen die je jezelf stelt, enz.

Je kan deze gedachten voluit schrijven zoals in de braindump oefening, maar je kan ook gebruik maken van een mindmap om vlug al je gedachten te ordenen. Als de 10 of 15 minuten voorbij zijn stop je met de oefening, jouw piekermoment is afgelopen.

Probeer de rest van de dag niet te piekeren. Als er in de loop van de dag toch gedachten in je opkomen waar je niet onmiddellijk iets mee moet, vertel jezelf dan dit bij te houden tot je piekermoment. Je gaat er op deze manier voor zorgen dat je de rest van de dag kan focussen op wat voor jou echt belangrijk is.

3. Plan je activiteiten en to do’s

Doorheen de dag komen er oneindig veel gedachten voorbij. Bijvoorbeeld dingen die je nog te doen hebt , activiteiten waar je naartoe moet, enz.

Wanneer je met een bepaalde gedachte niets doet blijft deze door je hoofd spoken. Hoe kan je dit vermijden? Door de dingen op te schrijven op het moment dat je eraan denkt.

En dit is precies waarvoor een Bullet Journal bedoeld is. Als je doorheen de dag ergens aan denkt, schrijf je dit kort en bondig op. Op het einde van de dag overloop je alles wat je hebt opgeschreven en je kan die dingen dan inplannen of toevoegen aan je collections.

Enkele voorbeelden:

GedachteActie
Dinsdag komt er bezoek en moet ik naar de bakker voor taart“taart bakker” toevoegen aan to-do’s voor dinsdag
Een vriendin vertelt over een bepaald boek dat me zeer interessant lijktboek toevoegen aan lijstje “boeken te lezen”
Ik wil meer focussen op gezonde voeding“gezonde voeding” toevoegen aan prioriteiten voor deze maand

4. Mindfulness

Mindfulness en mediatie kunnen je ook helpen om de gedachtegang in je hoofd even uit te schakelen. Als je nog geen ervaring hebt met mindfulness of meditatie kan je beginnen met een ademhalingsoefening. Dit wil zeggen je focussen op je ademhaling.

Ga ergens rustig zitten of liggen en concentreer je op je ademhaling. Je hoeft niet anders te gaan ademen, maar merk gewoon op hoe je ademhaling op dat moment verloopt. Voel hoe de frisse lucht door je neus je lichaam binnen dringt, hoe de lucht zich naar je borst of buik verplaatst en hoe je uiteindelijk de warme lucht via je mond terug uitblaast.

Je kan zelfs je ademhaling sturen. Leg 1 hand op je buik en 1 hand op je borst. Adem 4 tellen in via je neus naar je buik toe. Blaas daarna 6 tellen uit door je mond. Herhaal dit een 20 tal keer terwijl je je blijft focussen op je ademhaling.

Het is heel normaal dat je tijdens deze oefening toch weer begint te piekeren., dit is zeker niet erg. Breng op zo een moment je gedachten gewoon weer terug naar je ademhaling.

Als je al wat ervaring hebt in mindfulness of meditatie kan je uiteraard ook andere oefeningen doen. Je kan hiervoor apps gebruiken, zoals Headspace of VGZ mindfulness. Deze begeleiden je doorheen de oefening.

5. Wat wordt mijn volgende gedachte?

Als laatste, maar zeker niet de minst belangrijke, een techniek om jezelf een halt toe te roepen tijdens het ongestoord piekeren. De bedoeling hier is om je hoofd een kleine pauze te geven terwijl allerlei gedachten door je hoofd razen.

Hoe werkt deze techniek? Wel, als je merkt dat je aan het piekeren bent, laat je gedachten dan 10 seconden op de gedachte die op dat moment in je hoofd zit focussen. Vraag na deze 10 seconden aan jezelf “Wat wordt mijn volgende gedachte?”.

Door deze vraag te stellen geef je jezelf een korte pauze. Het lijkt misschien heel eenvoudig, maar het werkt echt. Probeer het maar eens!

Als je dit systematisch gaat toepassen tijdens het piekeren worden de pauzes die je jezelf geeft steeds een beetje langer. Dit zorg ervoor dat je op den duur minder gaat piekeren.

Wat ik graag wil weten, hoe zit het met jou en je piekergedrag? Heb jij nog een andere techniek om je hoofd leeg te maken of te stoppen met piekeren? Laat het zeker weten in de reacties, zo kunnen de andere lezers en ikzelf nog iets van jouw ervaringen opsteken.

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik contacteer je zo snel mogelijk terug.

Volg me ook op:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *