wakker worden

Naar een rustige ochtend in 2 eenvoudige stappen

Kom jij ook altijd net op tijd, of zelfs te laat, bij de schoolpoort aan? Ben je al uitgeput nog voor je op je werk aankomt? Als je last hebt van de befaamde ‘ochtend-rush‘ lees dan zeker verder en ontdek hoe 2 veranderingen ervoor kunnen zorgen dat je iedere ochtend op een rustige manier start.

Hoe begin jij je ochtenden? Altijd op dezelfde manier? Of laat je het maar gewoon op je afkomen? Heb je het gevoel dat je van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat achter de dingen aanholt? Beginnen jouw dagen chaotisch en stressvol? Dan heb jij dringend nood aan verandering van je avond- en ochtendroutine.

Neem controle over je dag

Hoe je ochtend begint bepaalt voor een groot stuk hoe je dag zal verlopen. Het is daarom van het grootste belang dat je ’s ochtends de dag op een rustige manier kan starten. Hierdoor genieten je gans de dag van meer productiviteit.

Reclaim your mornings, reclaim your life

Maar hoe doe je dat nu, de ochtend op een rustige manier beginnen? Vooral als je (kleine) kinderen hebt lijkt dat een bijna onmogelijke opgave. Maar niet getreurd, het kan!

Het enige dat je nodig hebt is een goede ochtend- en avondroutine. Ja, zo simpel is het. Ik heb het namelijk zelf ondervonden. Door deze 2 routines in te bouwen geniet je iedere dag weer van een rustige ochtend.

Net voor mijn burn-out was iedere ochtend een strijd! Een gevecht om de kinderen op tijd op school te krijgen en daarna zelf tijdig op het werk te geraken. Eens ik dan toekwam had ik het idee er al een hele dag te hebben opzitten. En ook de avonden verliepen vaak erg chaotisch, waardoor ik zelfs geen rust had kunnen vinden voor ik in bed kroop.

Tegenwoordig begin ik mijn dag op een rustige manier en heb vaak zelfs nog wat tijd over voor we vertrekken naar school / het werk. Ook de avonden verlopen veel kalmer, waardoor ik al vaker de tijd heb me in de zetel te nestelen met een goed boek. En dat allemaal dankzij het invoeren van een – voor mij passende – ochtend- en avondroutine.

Wat is het voordeel van een ochtend- en avondroutine?

Een goede ochtendroutine is een manier om de dag naar jouw hand te zetten. Dit doe je door op voorhand na te denken over hoe je ochtend er moet uitzien en daar iedere dag opnieuw de vruchten van te plukken. Je moet niet meer iedere dag opnieuw nadenken over wat je allemaal moet doen, hoe je de dingen moet doen en in welke volgorde. Op die manier hou je meer energie over voor de rest van je dag.

“Waarom ook een avondroutine?” hoor ik je denken. Wel, dat is heel simpel. Een avondroutine helpt je om de dag op een succesvolle manier af te sluiten. Op die manier krijg je een betere nachtrust en sta je dus ’s ochtends beter uitgerust op. Het helpt je ook om ’s avonds al voorbereidingen te treffen voor de volgende dag, zodat je ’s ochtends minder tijd verliest en geen stress hoeft te ervaren.

Voor ik je meer vertel over hoe je voor jezelf een goede ochtend- en avondroutine uitwerkt, wil ik eerst benadrukken dat een routine iets heel persoonlijks is. Wat voor mij werkt, werkt daarom niet voor jou. Je kan dus niet zomaar een routine van iemand anders overnemen, maar je zal moeten nagaan wat bij jou past.

Wat is een goede avondroutine?

Laat ons beginnen met een goede avondroutine. Ben je overtuigd dat een goede avondroutine ook jou kan helpen? Kijk dan even mee uit welke elementen een goede avondroutine bestaat.

  1. Terugkijken naar de afgelopen dag
  2. Vooruitkijken naar de volgende dag
  3. De volgende dag voorbereiden
  4. Tot rust komen

1. Terugkijken naar de afgelopen dag

Neem even de tijd om na te denken over hoe jouw dag verlopen is. Je kan dit doen door jezelf een aantal vragen te stellen:

  • Wat ging er goed vandaag? Wat heb ik goed gedaan vandaag?
  • Liep er iets mis vandaag? Hoe kan ik dat in de toekomst vermijden?
  • Waar ben ik vandaag dankbaar voor vandaag?

Ik doe dit bijvoorbeeld door iedere avond 10 min in mijn Bullet Journal te werken. Hierin overloop ik alle notities die ik die dag maakte en plan eventueel te nemen acties in en vul mijn habit tracker aan. Ook schrijf ik iedere avond één positieve gebeurtenis van die dag in mijn Bullet Journal. Op deze manier sluit ik de dag af met een goed gevoel.

2. Vooruitkijken naar de volgende dag

Na het overlopen van je dag kijk je best ook even vooruit naar de volgende dag:

  • Hoe ziet je dag eruit? Welke afspraken of gebeurtenissen staan er in je agenda?
  • Wat wil je de volgende dag gedaan krijgen? Welke zijn je prioriteiten?

Je kan bijvoorbeeld ook al nadenken over de maaltijden van de volgende dag. Hierna kan je ook nakijken of je nog boodschappen moet doen en deze alvast inplannen in je agenda.

De planning voor de volgende dag overlopen zal je helpen om rustiger te gaan slapen en ’s ochtends zonder stress op te staan, omdat je al weet wat er die dag op je af komt.

Voor mijzelf volgt dit aansluitend op het overlopen van hoe mijn dag verlopen is. Ik maak een nieuwe pagina voor de volgende dag in mijn Bullet Journal, vul mijn dagplanning aan en schrijf neer wat ik de volgende dag wil doen.

3. De volgende dag voorbereiden

Om je nog beter op de volgende dag voor te bereiden helpt het ook om al enkele praktische zaken in orde te brengen, zoals:

  • Ontbijttafel klaarzetten
  • Boekentassen klaarmaken
  • Kleren klaarleggen
  • Dagdagelijkse ‘rommel‘ opruimen

Mij helpt dit persoonlijk héél erg. Het is ondertussen zo een gewoonte geworden dat ik er niet meer bij moet nadenken. Automatisch na het afwassen ’s avonds wordt de tafel opnieuw gedekt voor het ontbijt. De boekentassen worden na het huiswerk terug op hun plek gezet en de kleren van de kinderen leg ik klaar terwijl zij hun klaarmaken om naar bed te gaan.

Een opgeruimd huis geeft een opgeruimde geest

Als je iedere avond amper 15 minuten de tijd neemt om de rommel van die dag op te ruimen, sta je ’s ochtends altijd op in een opgeruimd huis. En we weten allemaal dat een opgeruimd huis je meer rust geeft, wat weer bijdraagt aan een rustige ochtend.

4. Tot rust komen

Wat je doet om tot rust te komen kan voor iedereen heel verschillend zijn. Sommige mensen houden ervan om ’s avonds te mediteren, mindfulness of yoga te doen. Maar anderen nestelen zich liever in de zetel met een goed boek en een lekkere tas thee.

Hoe jij tot rust wil komen kies je helemaal zelf. Wel zijn er een aantal dingen waar je best rekening mee houdt om van een goede nachtrust te genieten.

Weer het laatste uur voor je gaat slapen alle schermen. Zet je gsm op stil zodat je niet meer hoort dat er berichten binnen komt. Leg je tablet aan de kant en doe de tv uit.

Ga iedere avond rond hetzelfde uur slapen. Je maakt je lichaam op die manier gewend om op dat uur te gaan slapen waardoor je makkelijker in slaap zal vallen.

Wat is een goede ochtendroutine?

Als je een goede avondroutine gevonden hebt sta je uitgerust wakker na een deugddoende nacht slaap. Maar wat dan? Een goede ochtendroutine zorgt ervoor dat je ochtenden er steeds hetzelfde uit zien en je dus geen stress ervaart om op tijd aan de schoolpoort of het werk te zijn. Hét recept voor een rustige ochtend.

Belangrijk voor een goede ochtendroutine is dat je je ochtend plant met voldoende tijdsmarge. Zo brengen onvoorziene dingen je niet meteen van slag. Hoe vaak gebeurt het niet dat één van de kinderen hun beker melk omstoot? Of dat je baby net voor je wilt vertrekken je nog verwent met een volle pamper? Gegarandeerd stress! Plan dit dus op voorhand in.

Hoe ziet een ochtendroutine er nu best uit? Als je volgende stappen doorloopt ben je al goed op weg:

  1. Drink een groot glas water
  2. Begin je ochtend op een rustige of ontspannende manier
  3. Overloop je dagplanning
  4. Kom in actie
  5. Beperk je gsm gebruik

1. Drink een groot glas water

Als eerste is het erg belangrijk om voldoende te hydrateren ’s ochtends. Terwijl je slaapt verlies veel vocht. Je kan je lichaam dus ’s ochtends best als eerste verwennen met een groot glas water, nog voor je aan je ontbijt begint.

2. Begin je ochtend op een rustige of ontspannende manier

Om niet meteen in volle actie te moeten schieten als je opstaat, plan je best eerst een rustig moment voor jezelf in. Sta bijvoorbeeld wat vroeger op dan de rest van het gezin. Je hebt de badkamer even voor jezelf of kan op je gemak genieten van je eerste kop koffie.

Sommige mensen hebben er baat bij eerst een meditatie, mindfulness of yoga momentje in te plannen. Anderen gaan liever met de hond wandelen of zelfs een rondje joggen, voor de rest van de wereld ontwaakt. Bepaal voor jezelf wat voor jou het beste werkt. Misschien is dat wel 10 minuten lezen in een goed boek of luisteren naar een leuke podcast.

3. Overloop je dagplanning

Als je tijdens je avondroutine je dag al gepland hebt, overloop deze dan ’s ochtends nog even. Zo zit weer vers in je geheugen wat je die dag allemaal te doen hebt.

Maak een lijstje met jouw 3 belangrijkste doelen voor die dag. Schrijf ze eventueel op en bekijk ze doorheen de dag regelmatig. Op deze manier kan je je focussen op wat jij echt belangrijk vindt, in plaats van brandjes blussen. Als er toch brandjes te blussen zijn, stel jezelf dan volgende vragen:

  • MOET ik dit nu doen? Wat gebeurt er wanneer dit niet gedaan wordt?
  • Moet IK dit nu doen? Kan je dit ook aan iemand anders overlaten?
  • Moet ik dit NU doen? Moet dit nu, op dit moment, gebeuren, of kan het ook later?

4. Kom in actie

Na het starten van je ochtend op een rustige manier is het tijd om in actie te schieten. Wat dit voor jou precies betekent zal je zelf moeten ontdekken. Voor mij ziet de ochtend er zo uit:

6:45 Mezelf rustig klaarmaken
7:00 Lunchpakket maken voor de kinderen
7:15 Kinderen wakker maken
7:30 Ontbijten
7:50 Mijn eigen werk-tas klaarmaken
8:00 Mijn dagplanning overlopen
8:10 Vertrekken naar school

Zoals ik al zei, als je je schema opstelt, plan ruim de tijd voor iedere stap. Voorheen vond ik het belangrijk om de kinderen zo lang mogelijk te laten slapen. Ik riep ze dus pas op het laatste moment op en verwachtte dat ze onmiddellijk in actie schoten. Dit werkte dus niet, helemaal niet zelfs! Zij stress, ik stress, …

Tegenwoordig maak ik ze vroeger wakker en neem op dat moment de tijd om even bij hun op bed te gaan zitten, wat te praten, hun rustig te laten wakker worden. Tegen dat ze beneden komen zijn ze meestal goed wakker en goedgezind. Wat een verademing, nauwelijks nog last van ochtendlijke ruzies en spanningen.

Als ik nog tijd over heb – omdat alles ruim gepland is – doe ik wat taakjes om de avond-rush te verlichten. Ik maak het afwasmachine leeg of steek een lading was in. Kan dit niet, geen probleem. Dan wordt het gewoon ’s avonds gedaan. Kan het wel, mooi meegenomen.

5. Beperk je gsm gebruik

Een ander belangrijk punt, je gsm gebruik in de ochtend. We weten allemaal dat we te veel tijd doorbrengen op dat kleine scherm van onze gsm. Probeer dit toch ’s ochtends te beperken. Het leidt je af en brengt je ochtendroutine in de war.

Wat ik meestal doe is mijn gsm vlug checken als ik beneden kom, om te kijken of er iets belangrijk is dat onmiddellijk mijn aandacht vereist. Daarna leg ik mijn gsm weg en die komt pas weer tevoorschijn nadat de kinderen naar school zijn.

Leer delegeren

Je moet niet alles zelf doen. Zet ook je huisgenoten aan het werk. Laat je partner meehelpen en ook je kinderen. Kinderen kunnen veel meer zelf dan je zou denken. Laat ze meehelpen om zo de ochtendspits voor jou rustiger te laten verlopen.

Hier heb ik de kinderen stilaan tot meer zelfstandigheid aangezet. Zij maken ’s ochtends bijvoorbeeld hun boekentas zefl. Daarmee bedoel ik, ze kiezen een stuk fruit en koek, vullen hun drinkfles en stoppen dat – samen met de boterhammetjes die mama smeerde toen ze nog sliepen – in hun boekentas. Als laatste zetten ze hun boekentas bij de deur, zodat ze die maar gewoon moeten opnemen als we vertrekken.

Hetzelfde doen ze trouwens als ze thuiskomen. Ze maken hun boekentas leeg, zetten alle lege doosjes en flessen bij de afwas, leggen hun huiswerk klaar en plaatsen hun lege boekentas op de daartoe voorziene plek.

Miracle Morning

Als je je echt wil verdiepen in een uitgebreide ochtendroutine kan je misschien het boek ‘Miracle Morning‘ lezen. in zijn boek pleit de auteur Hal Elrod om iedere ochtend één uur vroeger op te staan om aan je persoonlijke ontwikkeling te werken. Dit doe je door de life S.A.V.E.R.S elke dag uit te voeren:

  • S = Stilte
  • A = Affirmaties
  • V = Visualisatie
  • E = Exercise (beweging)
  • R = Reading (lezen)
  • S = Scribe (schrijven)

Changing milions of lives, one morning at a time

Wil je hier graag meer over weten, bezoek ook zeker eens de website miraclemorning.com. Voor wie het al heeft uitgeprobeerd, laat eens weten hoe dat was voor jou in de reacties onderaan.

Alle succesvolle mensen hebben een ochtendroutine

Een goede ochtendroutine moet ervoor zorgen dat je je mentaal en fysiek beter gaat voelen. Je moet je er dus goed bij voelen en het moet je energie geven voor de rest van de dag. Ongeacht hoe je ochtendroutine eruit ziet.

Succesvolle mensen laten daarom hun ochtend nooit aan het toeval over. Zij starten de dag altijd met een goede ochtendroutine. Benieuwd naar de ochtendroutines van bekende mensen, neem dan een kijkje op de website van morning-routine.com.

Heb jij al een goed geoliede avond- en ochtendroutine? Laat even weten in de reacties hoe jouw routine eruit ziet, om zo anderen te inspireren. Of geniet jij zonder avond- en ochtendroutine al van een rustige ochtend?

Wil je graag meer weten over wie Gewoon Lies is, kijk zeker eens op de Over mij pagina. Zit je met een vraag of wil je graag contact met me opnemen, vul het contactformulier in en ik contacteer je zo snel mogelijk terug.

Volg me ook op:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *